Het uitgestorven zondagvoetbal tegenover het verfriste zaterdagvoetbal

'Een vloek mist ieder doel'

Zaterdag is de mooiste dag van de week, tenminste voor voetballend Nederland dan. Het is de dag dat je als jong voetballertje voor het eerst om 08:00 moest verzamelen om je eerste wedstrijd te spelen. Om klokslag 08:30 stond je daar dan, klaar in je wedstrijd tenue om in de ochtenddauw en met de geur van het net gemaaide gras twee keer 20 minuten het op te nemen tegen een andere club. Voor het eerst een partijtje zonder hesjes, maar tegen een ander team. Een gevoel wat je nooit meer terughaalt, althans…

We merken dat de wereld aan het veranderen is en ook voetballend Nederland veranderd mee. Er gaat een hoop veranderen in het senioren amateurvoetbal. De tijd dat we op zondag middag, klokslag half 3 met een net getapte Jupiler langs de lijn stonden om het ‘1e’ van ons eigen ‘cluppie’ aan te moedigen is voorbij. We misten zelfs twee keer per jaar Ajax – Feyenoord voor een wedstrijd op sportpark Pauwmolen, Wippolder – HVV stond op het programma.

Zondag- wordt zaterdagvoetbal. Steeds meer clubs uit onze regio hebben gekozen voor een overstap van de zondag- naar de zaterdagcompetitie. Neem bijvoorbeeld de 2e klasse zondag. Vorig seizoen stonden daar vrijwel alleen maar regioderby’s op het programma, week in week uit was er ergens in deze competitie wel een regioderby te vinden. In deze competitie speelt vanaf volgende week zondag, geen enkel team meer uit onze regio. Niet alleen voor de 2e klasse zondag geldt dit. Onze regio heeft, zoals u weet, genoeg voetbalverenigingen verspreid over de hele regio. Vanaf komend seizoen, wat volgend weekeinde start, telt onze regio nog acht zaterdag clubs. In de 3e klasse blijven Voorschoten’97, SVH en Taurus over. In de 2e klasse kent onze regio dus geen enkele club. In de 1e klasse zien we TAC’90. De oude Hoofdklasse, vanaf komend seizoen de 4e divisie is met Westlandia, HBS en RKAVV nog 3 regioclubs sterk en in de 3e divisie zien we Quick nog terug.

Auw, het zondagvoetbal verdwijnt. Het klinkt eigenlijk allemaal heel somber, maar niet getreurd. Je hoeft niet bang te zijn dat er helemaal geen aantrekkelijke derby’s meer te vinden zijn, in tegendeel zelfs. De KNVB heeft door middel van het horizontaal overstappen dit seizoen de clubs de kans gegeven om van de zondag- naar de zaterdagcompetitie te gaan zonder dat de club helemaal onderaan de competitieladder zou moeten beginnen, wat voorgaande seizoenen wel het geval was. Hierdoor zien we de clubs, die we niet meer op de zondag zien voetballen, wel op zaterdag tegen elkaar spelen. Een van de doelen van de KNVB was om de competities aantrekkelijker te maken en dat lijkt ze goed gelukt, in ieder geval in onze regio. Kijk naar de zaterdag 2e klasse. Hier vinden we maar liefst 10 clubs uit de eigen regio terug in een competitie. Waar HVC’10, Vitesse Delft, Westlandia en SVC’08 al in de zaterdag competitie actief waren, komt daar nu FC Skillz bij vanuit de 3e klasse en zien wij dat zondag 2e klasse teams die de overstap naar de zaterdag hebben gemaakt, DSV Concordia, Full Speed, Wilhelmus, HMSH en RKDEO daarbij komen. Ook in de 1e klasse zien wij regioclubs het tegen elkaar opnemen, wat te denken van DHC, Die Haghe, DSO, HVV, SV Nootdorp, Velo, VUC en Wippolder in een competitie.

Het zal een ander gevoel zijn, de zondag was een speciale voetbaldag, maar niet getreurd. Er valt nog steeds een hoop te bewonderen op de Haagsche voetbalvelden, maar dan een dagje eerder.