Centraal eindexamen geschrapt ”Ja, en nu dan?”

Het corona-virus legt het reguliere middelbaar-onderwijs grotendeels plat. Dat vraagt om grote aanpassingen en afschaffingen. Voor eindexamenleerlingen zoals Janou Admiraal, betekent dit veel veranderingen in misschien wel de belangrijkste fase van haar schoolperiode. Janou geeft een inkijkje in deze voor haar spannende periode vol  onzekerheden.

”Ik was thuis aan het leren,  toen ik tussendoor al geruchten las over het afschaffen van het centrale eindexamen voor leerlingen. De persconferentie over de centrale eindexamens moest op dat moment nog beginnen. Zal het echt, dacht ik.  Dit nieuws was natuurlijk nog niet officieel bevestigd. Ik snelde naar de tv om de definitieve beslissing om 11:00 uur te horen.  Toen minister Slob daadwerkelijk zei dat de examens zouden vervallen, was mijn eerste reactie ”yes”.  Ik sta er vrij goed voor dus de kans op slagen is nu alleen maar groter geworden toch?’

Niet veel later daalde het wat meer in,  en zag ik ook de nadelen. Een aantal vrienden zijn door dit besluit bijna zeker van een jaar extra gymnasium. Zij konden hun cijfers ophalen door het centraal eindexamen goed te maken. Dat gaat nu waarschijnlijk niet meer lukken. Je moet het zo zien: per vak is er nog maar één schoolexamen dat gemaakt moet worden. De weging hiervan is ongeveer 25%. Wil je je cijfer echt flink ophalen met dit examen, ben je bijna kansloos.”

Met welke onzekerheden heb jij nu te maken?

”Het voelt vooral allemaal heel vreemd. Je werkt toch al zes jaar toe naar dat ene belangrijke moment en dat is nu opeens weggevallen. Ik kan niet ontkennen dat er geen vorm van opluchting was,  omdat ik het hele jaar al super hard heb gewerkt en eigenlijk wel toe was aan wat rust.  Maar het centrale eindexamen maken is ook een belangrijke gebeurtenis. Ik had het ook graag een keer mee willen maken. Het voelt als een onvolledige afsluiting. Niet dat moment waarop je in spanning gebeld wordt en je hoort of je geslaagd bent.”

Ben je het dan wel eens met het besluit van de overheid?

”Ik denk wel dat het een goede beslissing is geweest om de examens af te schaffen dit jaar. Met veel mensen  in een afgesloten ruimte zitten is nu niet wenselijk.  Natuurlijk wordt er gezegd dat wanneer je symptomen hebt, je  niet moet komen, maar wanneer moeten deze leerlingen dan hun eindexamen maken? Dat is zo lastig te controleren. Waarschijnlijk krijg je ook leerlingen die zo graag het eindexamen willen maken, dat ze met een flinke verkoudheid toch op komen dagen. Moet je ze vervolgens weer naar huis sturen.  Door die zorg weg te nemen denk ik dat leerlingen en scholen weten waar ze aan toe zijn en zich vol op de schoolexamens kunnen richten.”

Wat moet jij zelf nog aan examens maken?

”De schoolexamens gaan bij ons door via een aangepaste regeling. Er zitten meer dagen tussen de examens dan normaal. Er wordt gezorgd dat er niet meer dan één klas tegelijk op school is, dit zijn maximaal 30 personen. Voor mij staan er nog zeven schriftelijke examens op de planning. Verder moet ik een mondeling Engels nu online doen, door de fraude gevoeligheid gaat dit alleen over spreekvaardigheid, de literatuurkennis wordt nu afgenomen via een schriftelijke toets omdat je kunt spieken als je dit online zou afnemen. We maken de examens in de gymzaal met meer ruimte tussen iedereen. De kluisjes mogen niet worden gebruikt, omdat de angst bestaat dat er dan teveel mensen bij elkaar verzamelen. Er werd voor het afschaffen van de centrale examens zelfs gezegd, dat wanneer de surveillant het vermoeden heeft dat je symptomen vertoont (zoals hoesten of niezen), hij/zij je uit het lokaal mag zetten. Ik weet niet zeker of dit nog steeds geldt, maar dat lijkt me wel.”

Weet je al wat deze maatregelen voor je vervolgstudie betekenen?

”In principe moet ik geen last ondervinden met de overgang naar een studie. We ronden alles op tijd af, zelfs iets eerder dan wanneer de centrale examens er zouden zijn. Het hangt er alleen vanaf of de universiteiten na de zomer gewoon weer openkunnen. Dat is afwachten, maar hopelijk met de huidige stand van zaken,  gaat dat lukken. Ik ben gelukkig ook niet zozeer bang dat mijn diploma minder waard is, omdat minister Slob heeft verzekerd dat het een volwaardig diploma is. Ik moet daar in principe dus geen last van ondervinden. Je kunt ook zeggen dat wij leerlingen bewezen hebben dat we dit niveau aankunnen. We hebben er al zes jaar op zitten en alle schoolexamens doorstaan. Wel ben ik bang dat er misschien mensen zijn die er vooroordelen over hebben, je staat toch bekent als “het jaar dat geen examen hoefde te doen”. Ik hoop dat dit later geen probleem oplevert met het zoeken van een baan.”

”Straks staan we bekend als de leerlingen met het corona-diploma, wie had dat gedacht zes jaar geleden”

Als je diploma straks behaald is, hoe dan verder?

”Normaal gesproken zou ik zeggen, diploma-uitreiking en examenstunt! Maar met zoveel onzekerheden en veiligheidsregels vraag ik me af in hoeverre dat kan plaatsvinden. De uitreiking wordt volledig door de school georganiseerd, ik heb er nog geen informatie over ontvangen. Het lijkt me wel dat er een uitreiking plaatsvindt wanneer dit weer verantwoord is. Voor de examenstunt hangt het er heel erg vanaf of de scholen nog open gaan voor de zomervakantie. Mijn klas is zeker van plan om een examenstunt te houden indien we hier de mogelijkheid toe krijgen. Ook al doen we geen examen, we zijn nog steeds de examenklas!”