De totstandkoming van de ‘StemWijzer’

Shutterstock.com

Dit artikel is geschreven door eerstejaarsstudenten Rhiannon Oostvogel en Amber Hussain. Onder leiding van studente Lotte Boelen maakten de eerstejaarsstudenten een speciale stembus-editie voor de zwevende jonge kiezer: want politiek blijft voor veel jongeren toch een lastig onderwerp. Alle verhalen over dit thema zijn hier te vinden.

Bijna negen op de tien jongeren tussen de 18 en 30 jaar gebruiken de stemwijzer als hulpmiddel om een politieke partij te kiezen die bij ze past. Dat blijkt uit een enquête die is opgesteld door twee studenten van de School Voor Journalistiek

De meeste jongeren doen naast de stemwijzer ook eigen research. Dat doen ze voornamelijk via sociale media en door te kijken naar interviews en debatten. Er is ook een kleine groep, bijna negen procent, die zich bij hun stemkeuze uitsluitend baseren op de stemwijzer. Daarnaast blijkt uit de enquête dat 26 procent het niet eens is met de uitkomst van de stemwijzer.

Het kiezen van stellingen

De StemWijzer wordt gemaakt door ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat. ProDemos is een onafhankelijke stichting die mensen informeert over de democratische rechtsstaat. Op de site van stemwijzer.nl valt te lezen dat de stemwijzer gebaseerd is op de verkiezingsprogramma’s van de partijen die dit jaar meedoen aan de verkiezingen. Daarnaast wordt er een kiezerspanel samengesteld, waarin honderd mensen aangeven welke onderwerpen zij belangrijk vinden. Aan de hand daarvan wordt er een lijst gemaakt met ongeveer tachtig stellingen die inhoudelijk en taalkundig worden gecheckt door wetenschappers van de Universiteiten van Utrecht en Twente. De stellingen worden voorgelegd aan de partijen, waarna ze kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn. Ze kunnen ook kiezen voor de optie ‘geen van beiden’. Die resultaten worden dan weer gecheckt door de StemWijzer-redactie, die kijkt naar de verkiezingsprogramma’s en het stemgedrag uit het verleden. De stelling waarover de partijen duidelijk van mening verschillen, worden opgenomen in de StemWijzer.

De uitkomst

Het resultaat uit de StemWijzer komt dan als volgt tot stand: elke stelling waarop jij en een partij hetzelfde antwoord geven, levert één punt op. Voor stellingen die je zwaarder wil laten wegen worden dubbele punten gerekend. Het aantal punten per partij worden allemaal bij elkaar opgeteld en de partij met de meeste punten komt bovenaan te staan.

Betrouwbaarheid

Deze methode werkt alleen als iedereen een vaste en duidelijke mening heeft over alle onderwerpen. Uit de enquête bleek namelijk dat vijftig procent van de jongeren die de stemwijzer meerdere keren invulde, een ander resultaat kreeg. Bij twijfel aan een stelling kan het daarom zo zijn dat de uiteindelijke uitkomst van de stemwijzer niet is zoals verwacht. De stemwijzer is bedoeld als hulpmiddel om de inhoudelijke verschillen tussen de partijen te vergelijken en zal niet voor iedereen accuraat genoeg zijn om een definitieve keuze te maken. Het is daarom altijd verstandig om zelf nog extra research te doen.