Aantal Kamerleden uit ‘de regio’ lijkt te gaan stijgen

Het aantal Kamerleden dat van buiten de Randstad komt, lijkt na de aankomende Tweede Kamerverkiezingen te gaan stijgen. Voor dit onderzoek omschrijven wij de Randstad als de provincies Zuid-Holland, Noord-Holland, Utrecht en Flevoland. Alle Kamerleden die niet uit die vier provincies komen, komen uit ‘de regio’. Na de verkiezingen op 22 november lijkt het aantal Kamerleden uit de regio toe te nemen.

Het gaat de laatste tijd steeds vaker over de kloof tussen de Randstad en de regio. Bijna alle politieke partijen hebben het in hun verkiezingsprogramma ook over meer aandacht voor de regio. Ondanks dat ze het daarover hebben, kiezen partijen vooral voor kandidaat-Kamerleden uit de Randstad. Toch lijkt het aantal Kamerleden van buiten de Randstad na 22 november wel te stijgen.

EenVandaag/Ipsos publiceerde op 31 oktober een zetelpeiling voor de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Deze peiling – die drie weken voor de verkiezingen werd gehouden – is gebruikt voor dit onderzoek. Er is per partij gekeken naar het aantal gepeilde zetels. De VVD staat bijvoorbeeld op 28 zetels. Er is dan ook naar de woonplaats van de eerste 28 kandidaten op de kandidatenlijst gekeken. Het gaat uiteindelijk om de vraag: komt het kandidaat-Kamerlid uit de Randstad of de regio? Deze vraag is beantwoord bij alle partijen die op één zetel worden gepeild.

Aantal Kamerleden uit de regio lijkt met veertien te stijgen

Momenteel zitten er 101 mensen uit de Randstad in de Tweede Kamer. Er komen 47 Kamerleden uit de regio en er zijn twee andere gevallen. Van Geert Wilders wordt zijn woonplaats – in verband met zijn veiligheid – niet gepubliceerd. Verder woont huidig Kamerlid Martijn Grevink (VVD) in Brussel. Als we kijken naar de peiling van 31 oktober, dan lijkt het erop dat er na de verkiezingen 87 Kamerleden uit de Randstad komen en 61 mensen uit de regio. Het aantal Kamerleden uit de regio zou zo met veertien stijgen. Bij dit onderzoek is de woonplaats van Wilders opnieuw niet meegenomen en er is een kandidaat-Kamerlid dat momenteel in het buitenland woont. Caspar Veldkamp (NSC) is nog woonachtig in Londen. Hierdoor staat er opnieuw twee bij ‘overig’.

Merel Ek is politiek verslaggever bij Hart van Nederland en schuift ook regelmatig aan bij Vandaag Inside. Dat er iets meer Kamerleden uit de regio lijken te komen, zorgt niet voor verbazing bij haar. ‘Het thema Randstad – regio wordt veel besproken. Het is dan ook niet gek dat het aantal Kamerleden van buiten de Randstad na de verkiezingen gaat stijgen. Je ziet wel nog steeds dat het aantal Kamerleden uit de Randstad groter blijft, maar dat dat aantal daalt, is logisch. Met alle aandacht voor “de kloof” tussen de Randstad en de regio zou het gek zijn als dat niet vertaald was in het aantal Kamerleden.’