Worden films met een groter budget beter bezocht in de Nederlands bioscoop?

Worden films met een groter budget beter bezocht in de Nederlands bioscoop?

Foto: Pixabay

Je hoort wel eens mensen zeggen: ‘Ik vind duurdere films veel leuker om te kijken’. Er zijn genoeg films die een budget hebben van over de 100 miljoen dollar en goed worden bezocht over de hele wereld. Maar is het ook terug te zien in het aantal Nederlandse bioscoopbezoeken dat  duurdere films populairder zijn?

Sinds afgelopen september draait de nieuwe James Bond film ‘No Time To Die’ in de Nederlandse bioscopen. De film zelf had een budget van 250 miljoen dollar. Na drie weken gedraaid te hebben in de Nederlandse bioscopen heeft de film al het aantal van een miljoen bezoekers behaald. De film bracht in de afgelopen weken meer geld op dan eerdere James Bond films.

Een reden voor dit record brekende bezoekersaantal kan zijn dat het één van de eerste films is die na de coronaperiode weer in de bioscopen draait. Volgens het rapport uit 2020 gemaakt door Film Distributeurs Nederland is de bioscopenbranche in Nederland getroffen door de coronacrisis. Voor vijftien weken moesten de bioscopen dicht, er was minder zaalcapaciteit door de anderhalve meter maatregel en veel nieuwe films werden uitgesteld naar een latere releasedatum.

Ook is er te zien dat er qua bezoeken aanzienlijk minder mensen naar de bioscoop zijn gegaan ten opzichte van 2019. In 2020 waren er 16,8 miljoen bioscoopbezoeken, in 2019 was dit meer dan het dubbele met 38 miljoen bezoeken.

James Bond: No Time To Die is een voorbeeld van een drukbezochte film met een wat groter budget. De afgelopen jaren zijn er verschillende duurdere films uitgekomen, maar die niet zo goed bezocht zijn als deze nieuwe James Bond film.

In het spreidingsdiagram is terug te zien dat in de afgelopen vijf jaar de drukst bezochte film is: The Lion King met meer dan 3 miljoen bezoekers. De films die een budget hebben van boven de 200 miljoen dollar halen niet eens een miljoen bezoekers. Uitzondering hierop is Avengers: Infinity War en The Lion King, beiden uit 2019, zij halen een bezoekersaantal van boven een miljoen. Wat opvalt is dat juist films die een budget hebben van onder de 100 miljoen dollar wel allemaal een miljoen bezoekers aantikken. Na de 3 miljoen bezoekers van The Lion King, staan de films Dispicable Me 3 en Bohemian Rapsody aan kop qua bezoekersaantallen met beiden een ruime 1,3 miljoen bezoekers.

Koen de Groot, business intelligence analist bij NVPI, de brancheorganisatie voor filmdistributeurs legt uit: “Films als The Lion King, Bohemiam Rapsody en James Bond scoren omdat ze iets hebben wat in Nederland heel populair is. Het zijn films die heel toegankelijk zijn voor een groot publiek. The Lion King is een Disney film met een heel populair verhaal. De populariteit van Queen in Nederland is te zien aan het aantal bezoekers van Bohemian Rapsody. James Bond is in Nederland veel populairder dan in andere landen”

2020 was een somber jaar, wat ook terug te zien is in de bezoekerscijfers. De film met de meeste bezoekers van 2020 is ‘1917’ met net een miljoen bezoekers. “Over het algemeen is het in 2021 alweer wat positiever met bezoekersaantallen dan in 2020. Nu is er momenteel natuurlijk weer een veel groter filmaanbod. De vele films die vorig jaar zijn uitgesteld zijn dit jaar alsnog uitgekomen.”, vertelt De Groot.

Verantwoording
De cijfers uit deze datavisualisatie komen van verschillende bronnen. De bezoekersaantallen zijn uit de ‘Top 20 films (op basis van bezoek) uit de verslagen van 2016 tot en met 2020. Er was nog geen verslag van 2021. De budgetten van de films heb ik gevonden via de IMDb, de online databank met informatie over films. De budgetten zijn de geschatte waarde. De gevonden cijfers zijn samengevoegd in een spreidingsdiagram die is gemaakt via Flourish.

Over de auteur