‘’Door de TikTok trend zijn boeken steeds populairder geworden.’’

Volgens een onderzoek van stichting lezen, lezen jongeren steeds minder en ook zonder plezier. Zo schrijven ze: ‘’ Van alle leeftijdsgroepen lezen jongeren het minst in de vrije tijd: gemiddeld nog maar zo’n 14 minuten per dag.’’
De vraag die hierbij luidt is: Hoe zorgen we ervoor dat jongeren meer gaan lezen?

Wat zegt Stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek?

‘’Jongeren worden tegenwoordig te veel afgeleid door sociale media.’’, zegt Rozemarijn Visser, persvoorlichter en pr-adviseur voor de kinder- en jeugdcampagnes bij stichting CPNB, in een interview. ‘’Jongeren vinden het tegenwoordig leuker om op internet te zitten en games te spelen in plaats van te lezen.’’
Doormiddel van de campagnes, zoals de Kinderboekenweek en de Boekenweek van  jongeren, wilt de stichting ervoor zorgen dat kinderen en jongeren het leesplezier weer terugkrijgen en de juiste boeken krijgen aangereikt. Dit doen ze door samen te werken met jongeren tussen de 15 en 18 jaar en met de trends mee te gaan. Door nauw samen te werken met jongeren waar de Boekenweek van jongeren voor bestemd is, ziet CPNB dat het beter gaat met de campagne. Jongeren geven zelf aan wat ze leuk vinden om te zien in de campagne waardoor ook de Boekenweek anders wordt vormgegeven.
Visser ziet dat Booktok een grote trend is van dit jaar. Dit is een hashtag op de app TikTok, waar in een korte video boeken worden besproken en er word aangeven of deze het waard zijn om te lezen. Hierdoor merkt CPNB dat jongeren door de influencers die deze video’s maken het interessanter vinden om te gaan lezen, omdat ze een boek te pakken hebben die bij hen past om te lezen.

De boeken die je het meest tegenkomt op TikTok met de hashtag BookTok zijn in deze dataset verzameld en weergegeven. De hashtag is al 25,8 biljoen keer bekeken.

Rozemarijn Visser geeft ook aan dat de bekendheid van de campagne ook stijgt door het geschenkboek dat mee word gegeven als je boeken koopt tijdens de Boekenweken. Dit boek heeft meerdere prijzen gewonnen en door die prijzen is het ook meer in de media gekomen.
Ook heeft stichting CPNB op basis van verkoopgegevens van meer dan 900 Nederlandse boekenhandels de top 100 boekenmarktcijfers van 2020 samengesteld.

(Klik op de rondjes voor meer informatie.)

Wat vinden auteurs?

Auteur Jennifer Mellink, schrijfster van young adult thrillers, vind het ook belangrijk dat jongeren het goede boek aangereikt krijgen. Ze is al voor de campagne literatour met jongeren in contact geweest om te praten over lezen. Ze merkt dat jongeren lezen vaak saai vinden en hoopt door met jongeren te praten te laten zien dat lezen ook leuk kan zijn als je maar het goede boek hebt. ‘’ Voor leerlingen is het natuurlijk leuker dat een auteur iets komt vertellen over boeken, het is dan degene achter het verhaal. Dat is dan wat anders dan dat de juf of meester gaat vertellen waarom je zou moeten lezen.’’
Zo raad ze jongeren aan om boeken te kiezen waarin de personages ook ongeveer dezelfde leeftijd hebben, zo kan je je makkelijker inleven in het karakter. Ook zou ze graag als oplossing zien dat de leeslijst verdwijnt. ‘’ Je moet klein beginnen, jongeren zitten niet te wachten op een Harry Mulisch. Dit is voor jongeren vaak te saai en te moeilijk, zo wordt lezen er niet leuker op.’’

Verantwoording bij de data:

De bronnen die ik voor de datavisualisatie heb gebruikt zijn afkomstig van CPNB, KVB boekwerk, een artikel van Paagmag en de app TikTok zelf. De interviews met Rozemarijn Visser en Jennifer Mellink heb ik zelf gehouden.