The Petite Wanderer geeft black-owned businesses weer een naam

Over de hele wereld zijn er veel kleine bedrijven van beginnende ondernemers. Zo dus ook kleine black-owned businesses. Deze bedrijven staan vaak in het teken van hun eigen cultuur, kledij en soms ook rituelen. Daarnaast spreken de liefde voor hun moederland en tradities vaak ook een grote rol in het doel en de ontwikkeling van het bedrijf. Toch wordt er in het heden nog niet zo vaak over black-ownded businessgesproken in vergelijking met andere kleine ondernemingen. Gelukkig is er ook een groot aantal mensen die hier verandering in probeert te brengen.

Als influencer, vlogger en YouTuber probeert de 24-jarige Antilliaanse ondernemer Christina Libert, mensen op een leuke manier te voorzien van kennis over de Antilliaanse cultuur. Daarbij helpt ze kleine Antilliaanse bedrijven om te groeien via haar platform door samenwerkingen met verschillende Antilliaanse ondernemingen, zowel in Nederland als op Curaçao.

Online is ze te vinden onder de naam The Petite Wanderer. Waar ze een aantal jaar geleden nog maar een aantal supporters had en ze haar platform meer zag als een hobby, is ze vandaag de dag bekend onder de meesten Antilliaanse ondernemingen én bewoners. In het heden vertegenwoordigt ze Curaçao op haar verschillende platformen die samen uit ruim vier duizend volgers (die zij haar Petite Fam noemt) bestaan.

In Christina’s eigen woorden, “Ik ben een kleine vrouw afkomstig van het eiland Curaçao. Een echte island girl. Ik deel mijn leven en hobby via mijn YouTube kanaal en sociale media. Mijn platform staat in het teken van travel & lifestyle updates, foodspots én trending en relateerbare onderwerpen. Daarbij hou ik ervan om anderen bedrijven te steunen, vooral *YDK-bedrijven.” Of ze het leuk vindt om op deze manier een steentje bij te dragen aan de groei van black-owned businesses, is zacht uitgedrukt. “Ik ben blij dat ik dit mag doen. Dat ik mijn liefde voor mijn kleine eilandje kan delen met anderen. Dat ik elke dag iets kan betekenen voor mijn mensen. Ik had het nooit anders gewenst.”

In de video hieronder vertelt ze meer over haar online platform en content, hoe ze deze integreert met haar cultuur en hoe ze Antilliaanse ondernemingen probeert te ondersteunen. Verslaggever G’heaven Martha ‘Gigi’ liep een dag achter de schermen met haar mee, en sprak haar naderhand in een online videocall.

Ben je na het kijken van deze video nog steeds benieuwd en wil je meer weten of zien van Christina’s onderneming en haar content? Neem dan nog een kijkje op haar platformen via deze links: https://www.youtube.com/thepetitewanderer/ en https://www.instagram.com/kriizz.libert/

* YDK-bedrijven: Yu Di Kòrsou, letterlijk vertaald kinderen van Curaçao, oftewel bewoners van Curaçao. Dus YDK-bedrijven zijn Antilliaanse ondernemingen.