Corona remt jarenlange stijging van het aantal yoga-ondernemingen af

Beeld: gratis stockfoto Pexels

Van hatha tot vinyasa: de interesse in yoga is de afgelopen tien jaar explosief gestegen. Tussen 2015 en 2020 is het aantal yoga-ondernemers in Nederland met maar liefst 110 procent toegenomen, blijkt uit een regiodataonderzoek van de KVK in 2020. Toch heeft de coronacrisis roet in het eten gegooid, met als gevolg een krimp van de ledenaantallen en yoga-ondernemingen. Dit terwijl yoga een grote dosis ontspanning met zich meebrengt in deze roerige tijden. Vanwaar dan toch deze daling? En hoe is het gesteld met de toekomst van yoga?

Teruglopende ledenaantallen, niet altijd toereikende overheidssteun en in het ergste geval: yogastudio’s die definitief hun deuren moeten sluiten door de coronacrisis. De yogabranche heeft betere tijden gekend. Marc Rodie, voorzitter Vereniging Yogascholen Nederland (VYSN) en eigenaar van studio Thrive Yoga: “De afgelopen tien jaar is de interesse in yoga enorm gegroeid door de toenemende behoefte aan ontspanning, zingeving, gezondheid, voeding en beweging. Dat komt omdat mensen het steeds drukker krijgen: op werkgebied, maar ook door extra impulsen als online media, televisie en computers.” Uit het onderzoek van Vereniging Yogadocenten Nederland (2017) blijkt dat 800 duizend Nederlanders regelmatig op de yogamat staan.

Gevolgen lockdown
De afgelopen twee lockdowns (in 2020 en 2021) hebben de stijging van het aantal geregistreerde yogascholen per jaar (zie onderstaande datavisualisatie) én de ledenaantallen flink afgeremd. Rodie laat weten dat de coronacrisis, bij de meeste scholen, heeft geleid tot een krimp van dertig à veertig procent van het aantal deelnemers (vergelijking tussen de periodes januari en februari 2020 en 2022). “Tijdens de versoepelingen en na de lockdown merk je dat mensen het spannend vinden om weer in groepen bij elkaar te komen. Deze terughoudendheid heeft mede geleid tot de afname van het aantal yogaleden”, verklaart Rodie.

Daarnaast is er tijdens de lockdown een nieuwe manier van lesgeven ontstaan, namelijk: online lesgeven. Zo hebben veel yogascholen tijdens de lockdown hun yogalessen gestreamd via YouTube of hun eigen social media kanalen, zodat leden tóch thuis een les konden volgen. Hierdoor ervaarde veel yogabeoefenaars de gemakken van thuisyoga. Het afnemende ledenaantal bij yogascholen betekent dus niet dat de interesse in yoga ook is afgenomen. Hoewel de opkomst van digitalisering en YouTube populair zijn, verwacht Rodie dat dit geen fysieke yogales kan vervangen.

Toekomst yogascholen
Op de vraag of Rodie de komende periode een stijging verwacht van het aantal aanvragen voor yoga, reageert hij positief. “Ik geloof erin dat de behoeften aan de eerdergenoemde factoren, zoals ontspanning en gezondheid, de komende jaren zullen blijven toenemen. De huidige oorlog tussen Rusland en Oekraïne zal hier een belangrijke rol in spelen. Als de energieprijzen steeds duurder worden is het namelijk de vraag of mensen (zowel ondernemers als leden) het nog kunnen betalen; of de prijzen moeten omhoog of er moeten andere maatregelen getroffen worden om de hoge energiekosten te compenseren en om weer normaal te kunnen gaan werken.”

Verantwoording datavisualisatie: voor de datavisualisatie is gebruik gemaakt van Company.info, waar het aantal nieuw geregistreerde yoga organisaties van 2012 t/m 2022 is onderzocht. De aantallen in 2022 zijn tot 6 april; de meest recente cijfers tot nu toe. De animatie van het yogapoppetje is ontworpen door journalist Kim Suos.