Meer of minder focussen op eigen jeugd in het voetbal?

rechtenvrije foto van Pixabay van een Champions League camera

Volgens het Zwitserse onderzoeksbureau CIES Football Observatory is Ajax de beste opleidingsclub van Europa. Maar liefst 81 voetballers die eerder in de jeugdopleiding van de Amsterdammers speelde spelen nu in de 31 hoogste competities van Europa. Maar hoe is dat nu? En hoe doet de top van Europa op het gebied van opstellen van eigen jeugd?

De Amsterdamse club berichtte trots over de bovengenoemde statistiek met een foto van Ryan Gravenberch, Jurrien Timber en Devyne Rensch. Twee van de drie jeugdspelers speelde afgelopen weekend in de basis tegen Sparta Rotterdam. In totaal stonden er vier spelers uit eigen jeugd in de basis. Maar voor Davy Klaassen en Daley Blind werd nog wel een riante transfersom betaald om ze terug te halen naar de hoofdstad (11,7 en 18 miljoen). Als je dit vergelijkt met de 11 jeugdspelers die minuten maakte in de wedstrijd om de derde ster op 15 mei 2011, zonder extra kosten om oude jeugdspelers terug te halen, is dit wel opmerkelijk te noemen.

Het aantal spelers uit de eigen jeugdopleiding die de a-selectie halen van Ajax, PSV en Feyenoord daalt. In de afgelopen tien seizoenen zijn er steeds minder plekken voor spelers uit de eigen jeugdopleiding. Ajax staat er om bekend dat het de opleidingsclub  is voor veel voetballers. Matthijs de Ligt is een recent voorbeeld van een speler die opgeleid is door Ajax en zich vervolgens ontpopt heeft tot een vaste waarde in het buitenland. Velen bewandelden hetzelfde pad. Wel is er in de afgelopen tien jaar een daling ontstaan.

Verrassend is dat Ajax in het jaar dat zij benoemd werden tot opleidingsclub van Europa, zij al jaren niet meer de meeste jeugdspelers in a-selecties hadden lopen.  Waar het tot 2012/2013 nog wel aan kop liep, overstegen PSV en Feyenoord de Amsterdammers. In het vervolg ging de strijd door tussen Eindhovenaren en de Rotterdammers. Wel is te zien dat in de laatste jaren er bij alle drie de clubs steeds minder jeugd rondloopt in de a-selecties.

Nederlandse clubs doen het wel steeds beter in Europa. De clubs winnen vaker, ook bij moeilijke duels. Nederland schuift ook veel plekken op in de Uefa UEFA-coëfficiënten.   Ajax maakte een begin in de voorgaande jaren met weer naam maken in Europ maar sinds dit seizoen doen ook PSV, Feyenoord maar ook Vitesse het goed in Europa.

Hoe zit het eigenlijk met de absolute top van Europa en het aantal jeugdspelers dat zij in de selectie hebben?

In de bovenstaande map is te zien hoeveel jeugdspelers er in de selecties van de Champions League winnaars van de afgelopen tien jaar rondliepen. FC Barcelona had in 2014/2015 de meeste spelers, namelijk 12 spelers die de jeugdopleiding hadden afgerond en een plek hadden bemachtigd in de selectie. Verder hebben alle andere succesvolle Champions League selecties minder dan 10 jeugdspelers in hun selectie gehad.

Is het hebben van minder dan 10 jeugdspelers in je selectie dan de oplossing om Europese successen te behalen?