Het teken van het vrije westen vertrekt ook uit Rusland

Het teken van het vrije westen vertrekt ook uit Rusland

Een BigMac, McChicken, patatjes en milkshakes. Er zijn maar weinig mensen die de klassiekers van McDonald’s niet hebben geproefd. Het bekendste fastfoodrestaurant bakt al hamburgers sinds 1948. Een van de meest iconische McDonald’s restaurant is gevestigd in Moskou. In 1990 opende deze in de Sovjet-Unie. Mensen stonden bij de opening uren in de rij om hun eerste hap van het westen te proeven. Na de inval van Rusland in Oekraïne op 24 februari heeft het fastfood bedrijf echter besloten om alle restaurants te sluiten in Rusland. Dit is niet alleen een economische stap maar ook een symbolische.

Na de Tweede Wereldoorlog groeide het bedrijf van McDonald’s enorm snel door het vele autogebruik in Amerika. De keten openende restaurants naast snelwegen waardoor het bedrijf exponentieel groeide. Mede hierdoor zijn de restaurants een symbool voor kapitalisme. 31 januari 1990 was de dag dat de eerste McDonald’s in de Sovjet-Unie opende in Moskou. Op de eerste dag trok het Amerikaanse fastfoodrestaurant 30.000 mensen. “De beelden van de nieuwsgierige Russen die in de rij staan voor het eten van het kapitalisme zijn historisch”, vertelt Oost-Europa correspondent voor de Volkskrant Tom Vennink.

Veel landen en bedrijven boycotten het land van president Poetin om hun afschuw over de inval in Oekraïne te uiten en het land geen geld te geven om de oorlog te subsidiëren. Zo ook McDonald’s. Het bedrijf sloot 847 filialen blijkt uit cijfers die McDonald’s deelde. “Dat McDonald’s nu verdwijnt, betekend weer dat de Russen weer in isolatie terechtkomen, afgesloten van de westerse cultuur”, concludeert de Volkskrant correspondent.

Chris Kempczinski, de topman van McDonald’s zei dat de sluiting van alle restaurants in Rusland een moeilijke keuze was. Dit omdat de keten in het land 62.000 directe werknemers heeft en nog duizenden die indirect voor het bedrijf werken. McDonald’s heeft beloofd dat de werknemers doorbetaald zullen worden in de periode dat de restaurants gesloten zijn. Naar schatting gaat het de fastfoodketen 45 miljoen euro per maand kosten door de sluiting van alle filialen in Rusland.

Na de val van de Sovjet-Unie werd Rusland ook overspoeld door de fastfoodketen. De Sovjet-Unie viel in 1991, maar in 2000 stond het aantal filialen al op 94 volgens statista.com. Dit getal bleef gestaag stijgen met op het hoogtepunt in 2020 785 filialen. “De beelden van de eerste opening zijn al historisch, maar misschien gaan wij wel weer historie zien als McDonald’s weer terugkeert naar het land. Immers de oorlog moet een keer eindigen en dan is het de vraag hoe de fastfoodketen daarop gaat reageren. Of de gouden bogen ooit weer de deuren zal openen op het Poesjkinplein is op dit moment niet te voorspellen. De koers die Poetin vaart is wegsturend van het westen en McDonald’s is het teken van het vrije westen”, besluit Vennink.

Over de auteur