Steeds minder mensen doen vrijwilligerswerk

Foto: Indy Ouwerkerk

Vrijwilligerswerk, veel mensen hebben dit ooit gedaan of doen nog steeds vrijwilligerswerk. De meeste vrijwilligers zetten zich in voor sportverenigingen, scholen, jeugdwerk of verzorging. Uit cijfers blijkt dat de afgelopen jaren vrijwilligerswerk in Nederland afneemt, maar waarom?

Vrijwilligerswerk is werk dat je onbetaald en onverplicht doet, voor anderen in de samenleving. Het werk kost de arbeidsmarkt geen banen. Sinds 2012 is het aantal mensen dat in Nederland vrijwilligerswerk doet elk jaar (met uitzondering van 2015) afgenomen. Vrijwilligerswerk wordt in Nederland het meest gedaan door mensen tussen de 30 en 45 jaar. Vrijwilligerswerk gaat gekoppeld aan je levensfase. Jongeren doen vrijwilligerswerk in dat waar zij al actief in zijn, bijvoorbeeld bij hun opleiding of sport. De groep 30 tot 45 jaar doen vaak vrijwilligerswerk op school of bij de sport van hun kind, omdat zij vaak ouders zijn en daar een verbinding mee hebben. Ouderen doen vaak meer in de zorg en bij cultureel erfgoed, dat is gekoppeld aan hun levensfase.

[embed]https://public.flourish.studio/visualisation/7722610/[/embed]

Vereniging Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk, komt op voor de belangen van vrijwilligers. Zij zorgen dat vrijwillige inzet de aandacht krijgt die nodig is. Joost van Alkemade is directeur bij NOV. “Er zijn een aantal redenen waarom vrijwilligers afnemen. Mensen hebben in hun vrije tijd veel keus waar ze hun aandacht op kunnen richten, dan valt vrijwilligerswerk doen vaak af. Ouderen mensen doen vaak langdurig vrijwilligerswerk, ook maken zij de meeste uren. Als zij stoppen neemt het aantal vrijwilligers af. Jongeren doen vaak eenmalig of korttijdig vrijwilligerswerk. Een andere reden is dat het voor ouderen vaak te veel wordt tegenwoordig, dat kan fysiek zijn of ze hebben het al jarenlang gedaan. Ook wordt er steeds meer gebruik gemaakt van digitale middelen en daar hebben ouderen vaak geen zin in”, aldus directeur Alkemade.

Adri Noorlander (60) is vrijwilliger geweest op de school van haar kleinkinderen. Ze hielp mee in de bibliotheek en las de kleuters voor. “Ik vond het altijd superleuk, maar door het coronavirus was ik gedwongen te stoppen omdat ik weinig weerstand heb. Heel jammer.” Ook heeft Adri een tijd bij een bejaardentehuis vrijwilligerswerk gedaan. “Ik vind het mooi om een ander te helpen. Ik vond het werk leuk maar fysiek ging het slechter, daarom ben ik daar gestopt. Ook ging dit gepaard dat ik een kleindochter kreeg, daar ben ik meer voor gaan zorgen.” Voor Joost van Alkemade is dit ook een bekende reden dat veel vrijwilligers stoppen. “Mensen gaan zorgen voor hun ouders of kinderen, logisch maar dat gaat ten koste van vrijwilligerswerk.”

[embed]https://public.flourish.studio/visualisation/7720225/[/embed]

Niet bij alle organisaties zijn evenveel vrijwilligers actief. Bij sport zijn de meeste vrijwilligers actief, dat is altijd al zo geweest. Mensen doen vrijwilligerswerk omdat ze er plezier in hebben en het belangrijk vinden iets bij te dragen aan de samenleving. Het geeft een trots gevoel en je doet ervaring op. “Bij een betaalde baan weet je dat je elke maand een bepaald bedrag op je rekening gestort krijgt. Dat is een drijfveer om door te gaan. Bij vrijwilligerswerk heb je dat niet dus kan je ook makkelijker stoppen”, vertelt Alkemade van Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk. Hij vermoed dat de cijfers van 2021 ook een daling laten zien, wat zou komen door het coronavirus.

Cijfers die ook te zien zien in de grafieken vind je in deze dataset.

Indy Ouwerkerk

Mijn naam is Indy Ouwerkerk en ik ben student op de Hogeschool in Utrecht. Ik vind het leuk om mensen te interviewen en bezig te zijn met radio en tv.