Wie is de Mol? nummer 1 van Nederlandse programma’s 2022

Het bekende spelprogramma ‘Wie is de Mol?’ scoorde opnieuw erg hoog in de ‘Jaar Top 100’ van Stichting Kijkonderzoek. Afgelopen jaar stond het programma op de eerste plek exclusief sportwedstrijden, en op de zesde plek inclusief sportwedstrijden. De top 5 van hoogste kijkcijfers inclusief sport bestaat uit WK-voetbalwedstrijden.

Ramon Voortman, van afdeling Publieksonderzoek bij de NPO, is erg trots: “Kijkend naar de ranglijst van vorig jaar, en we laten het WK voetbal even buiten beschouwing, dan staat Wie is de Mol? In 2022 bovenaan de lijst best bekeken”.

Voortman kan speculeren over waarom het programma zo populair is: “Het is denk ik een mix van vele factoren. De combinatie van een spel dat interessant en uitdagend is voor deelnemers, maar ook voor kijkers om van een afstand mee te kunnen ‘puzzelen’. Ook het feit dat er wekelijks een kandidaat afvalt, en je als kijker een beetje weet wat er gaat komen, maakt het overzichtelijk. Inhoudelijk denk ik dat kleine dingen het verschil kunnen maken, zoals de deelnemers of de locatie van het seizoen. De ene groep BN’ers kan net wat meer aanslaan bij de kijkers dan de andere.”

Ook is Voortman van mening dat het programma in de loop der jaren zeer multimediaal en interactief is geworden: “Het al eerder genoemde afvallerselement is belangrijk. Hierop inspelend is jaren geleden gestart met de Wie is de Mol?-app, waarin iedereen kan meespelen en meedenken over wie je denkt dat De Mol is. Deze app wordt gedurende het tv-programma door ruim een miljoen mensen gebruikt. Ook is na iedere aflevering op TV een aflevering van ‘Moltalk’ te zien op NPO 3, waarin oud-deelnemers van Wie is de Mol? de laatste aflevering gaan bespreken, om erachter te komen wie de Mol is. Daarnaast zijn er de afgelopen jaren veel fans bijgekomen die via social media (YouTube, Instagram) zelf gaan achterhalen wie de Mol is, door wekelijks de aflevering te bespreken.”

“Seizoen 19 (2019) heeft tot nu toe gemiddeld het best gescoord als je kijkt naar het hele seizoen, namelijk met ongeveer 37 miljoen weergaven. Er keken gemiddeld 3,7 miljoen mensen naar dit seizoen.” vertelt Voortman als er wordt gevraagd naar het beste seizoen tot nu toe. Over het gemiddelde van afgelopen seizoen vertelt hij: “Afgelopen seizoen, seizoen 23, kwam uit op een gemiddelde van ongeveer 3,1 miljoen kijkers, inclusief uitgesteld kijken. Naar de finale keken er ongeveer 3,5 miljoen mensen.” Op de eerste grafiek hieronder zijn de totale kijkcijfers per seizoen te vinden. Op de tweede grafiek staat het overzicht van gemiddeld aantal kijkcijfers per seizoen te vinden.

“Het eerste seizoen van Wie is de Mol? begon in Nederland eind 1999, en het spel werd aanvankelijk gespeeld met ‘gewone’ Nederlanders als deelnemers. Vanaf seizoen 5, in 2005, wordt er meegedaan door BN’ers. De allereerste bekende Mol was Yvon Jaspers, inmiddels bekend van Boer Zoekt Vrouw. Het duurde even voordat het programma zo populair werd als het vandaag de dag is, maar toch keken er naar seizoen 2 er al gemiddeld meer dan een miljoen mensen. De laatste tien jaar is het alsmaar populairder geworden en seizoen 13 had voor het eerst meer dan 2 miljoen kijkers gemiddeld per aflevering.” Hoe vaak een aflevering het vaakst werd bekeken is te vinden op de grafiek hieronder:

Anjali Agterberg

Hi! mijn naam is Anjali, en ik schrijf graag. Over van alles eigenlijk, er is weinig dat mij niet interesseert. Ik hoop dat mijn verhalen goed ontvangen worden, mensen blij maken is iets wat ik graag doe!