Recensie: ‘Fire and Rain’ van Birdy

Recensie: ‘Fire and Rain’ van Birdy

Als kind ben ik altijd al opgegroeid met muziek. In de auto staat de radio altijd aan, maar ook bij onder andere mijn oma wordt de piano altijd bespeeld of thuis in de woonkamer worden er nummers via de boxen afgespeeld. Van The Jackson 5 tot aan klassieke muziek van Beethoven. Muziek betekent voor mij een ruimte waar ik mijn emoties in kwijt kan. Een plek voor mezelf, maar ook juist die ik kan delen met mensen om mij heen. Een belangrijke artiest voor mij is zangeres Jasmine van den Bogaerde, beter bekent als Birdy. Ze is geboren in Hampshire op 15 mei 1996 en is een Britse singer-songwriter. Deze recensie gaat over de cover van Birdy over het nummer Fire and Rain.

Birdy staat in de muziekwereld bekend om haar zachte stem en haar betoverende talent op de piano. Op zevenjarige leeftijd begon Birdy piano te spelen en haar eigen muziek te schrijven. Ze heeft een succesvolle jeugd achter de rug waarin ze vele prijzen won. Zo ook in 2008, toen Birdy op haar 12e de Britse talentenjacht ‘Open Mic UK’ won. In 2011 bracht Birdy een cover uit van het nummer ‘Skinny Love’ van Bon Iver. Deze cover werd haar eerste hit in zowel de Britse hitlijsten als wereldwijd. Birdy staat in veel landen hoog in de hitlijsten en is erg geliefd door mensen om naar te luisteren. Voornamelijk is Birdy bekend om de covers die zij zingt van artiesten, zoals ‘Shelter’ van The xx, ‘The A Team’ van Ed Sheeran en zo ook ‘Fire and Rain’ van James Taylor. Naast het zingen van al bestaande nummers, heeft ze ook veel eigen muziek geschreven en een viertal aantal albums uitgebracht. Haar eerste album Birdy kwam uit in 2011. Waarna Fire Within volgde in 2013. In 2016 het derde album Beautiful Lies en recent haar laatste album Young Heart in 2021.

Het nummer Fire and Rain is van oorsprong een nummer van James Taylor. James Taylor is een Amerikaanse singer-songwriter en gitarist. Hij heeft zes Grammy Awards gewonnen in zijn carrière als artiest. In 1970 bracht hij het nummer Fire and Rain uit in zijn tweede album ‘Sweet Baby James’.  Het nummer is verdeeld in een soort drieluik. Het eerste couplet gaat over een zelfdoding van een goede vriendin van James, Suzanne Schnerr. In het tweede couplet beschrijft James zijn worsteling met zijn depressie, eenzaamheid, hoop en zijn verslavingen. Tot slot blikt hij in het derde couplet terug op zijn weg naar beroemdheid en hoe hij deze ervaringen heeft ervaren.

Eerste couplet

Just yesterday mornin’, they let me know you were gone.

Suzanne, the plans they made put an end to you.

I walked out this morning and I wrote down this song.

I just can’t remember who to send it to.”

Tweede couplet

“Won’t you look down upon me, Jesus?

You’ve got to help me make a stand.

You’ve just got to see me through another day.

My body’s aching and my time is at hand.

And I won’t make it any other way.”

Derde couplet

“Been walking my mind to an easy time.

My back turned towards the sun.

Lord knows, when the cold wind blows.

It’ll turn your head around.

Well, there’s hours of time on the telephone line.

To talk about things to come.

Sweet dreams and flying machines in pieces on the ground.”

James beschrijft in zijn laatste alinea over zijn strijd met zijn drugsverslaving en de invloed ervan in zijn leven. Zo gebruikt hij in zijn laatste zin een metafoor voor zijn dromen en ambities die verloren zijn gegaan als gevolg van zijn verslaving.

Naast de coupletten is het refrein van Fire and Rain een stukje licht en hoop midden in de duisternis. Het is een uiting van verlangen naar hereniging en een erkenning van de tijdelijkheid die het leven te bieden heeft. Door de prachtige, rustgevende melodie en Birdy’s ontroerende stem wordt het gevoel van hoop en verlies versterkt.

Refrein

I’ve seen fire and I’ve seen rain.

I’ve seen sunny days that I thought would never end.

I’ve seen lonely times when I could not find a friend.

But I always thought that I’d see you again.”

Het nummer start met een zachte akoestische gitaar, die de toon zet voor de kwetsbaarheid en intieme sfeer van het lied. De instrumenten zijn subtiel en dienen als perfecte achtergrond voor de emotionele tekst en de zachte vocale prestaties van Birdy. De eenvoudige melodie en het rustige tempo van het nummer dragen bij aan de kwetsbaarheid van het nummer en laten hierdoor de luisteraar zich volledig meeslepen met de melancholische sfeer. Birdy’s zachte en gevoelige zangstijl weet de emoties van het nummer te dragen en op en indringende manier ook over te brengen aan de luisteraars. Bij de originele versie van James hoor je dat de gitaar een belangrijke rol heeft in het nummer. Hij zingt het nummer ook in een soort country stijl. Bij Birdy hoor je echt de emotie die erbij komt kijken, dat mis ik bij het origineel. Birdy maakt in plaats van de gitaar gebruik van de piano, wat in mijn perspectief een rustigere en emotionele lading met zich mee. Zowel de kwetsbaarheid als de kracht van Fire and Rain slepen de luisteraars mee door een persoonlijke reis over verlies, verslavingen en de zelfreflectie van het nummer. De emotionele diepgang en oprechtheid van het nummer hebben een blijvende indruk achtergelaten voor de generaties van de luisteraars. Fire and Rain wordt vaak geassocieerd met persoonlijke verliezen en tegenslagen in het leven. Het heeft daardoor ook mensen geholpen bij het verwerken van hun eigen pijn en verdriet. De thema’s en de poëtische teksten geven luisteraars de ruimte om zichzelf te kunnen identificeren met het nummer. Waardoor er een soort emotionele reis ontstaat tijdens het luisteren van het nummer.

Fire and Rain is een tijdloos meesterwerk geschreven en gezongen door James Taylor. Waarna Birdy het gezongen heeft in een coverversie die de luisteraar meeneemt om een emotionele reis van hoop, verlies en reflectie te verwerken. Met de diepgaande teksten en de ontroerende melodieën van het nummer en de kenmerkende stem van Birdy, heeft het een diepgaande indruk achtergelaten in de muziekwereld en bij de luisteraars. Het is een tijdloop voorbeeld van de kracht van muziek om emoties te communiceren en mensen met elkaar te verbinden die hetzelfde meemaken. De interpretatie van Birdy wordt gewaardeerd vanwege haar vocale vaardigheid en emotionele vertolking in het nummer. Veel luisteraars aanbidden de gevoeligheid en kwetsbaarheid die Birdy in haar nummers verwerkt. Haar stem past bij de melancholische sfeer van het nummer.

Ik zou het nummer Fire and Rain gezongen door Birdy zeker aanraden om te luisteren. Iedereen maakt persoonlijke en emotionele reizen mee in het leven. Dit nummer geeft je even het besef dat ondanks er een tegenslag is, wat leidt tot eenzaamheid, verdriet of een verslaving, je door de zelfreflectie erbovenop komt. Door de stem van Birdy voel ik mij vertrouwd tijdens het luisteren van haar versie van Fire and Rain. Ik kan me vinden in de tekst en door de melodie in combinatie met haar stem, kan ik mij er even bewust van zijn dat ondanks er donkere dagen zijn de zon ook schijnt.