Steeds duurder wordende festivals: neem maar een flink zakcentje mee

Dat er sprake is van inflatie, is voor velen geen nieuws. Dagelijks worden we geconfronteerd met de verhoogde prijzen in de supermarkt, op het terras en tijdens het winkelen. Ook in de festivalbranche is het niet te ontkennen dat alles een stukje duurder geworden is. Niet alleen de kaartjes maar ook de munten op festivals zijn flink in prijs gestegen in de afgelopen periode. Wil je naar een festival, moet je dus een flink zakcentje meenemen.

Lowlands 2023

Festivals zijn in de afgelopen jaren, met name sinds de coronacrisis, fors gestegen in prijs. Vooral bij het razend populaire weekendfestival Lowlands, is de stijging in prijs goed te merken. Waar een weekendticket voor Lowlands in 2013 185 euro koste, betaalde festivalbezoekers in 2023 driehonderd euro. In de afgelopen tien jaar is de prijs dus bijna verdubbeld.

In 2022 was een weekendticket voor Lowlands 255 euro. De directeur van Lowlands beloofde vorig jaar dat een ticket met niet meer dan 35 euro zou stijgen, maar in realiteit verliep dit anders en moesten bezoekers 45 euro meer betalen dan een jaar geleden, de grootste stijging in de afgelopen tien jaar.

Inflatie bij festivals
Niet alleen bij Lowlands, ook bij andere festivals in Nederland is de prijs dit jaar door het dak gestegen in vergelijking met 2022. Ook bij Concert at SEA, Down the Rabbit Hole, Zwarte Cross en Best Kept Secret stegen de prijzen het afgelopen jaar fors meer. Zo kostte een ticket van Best Kept Secret vorig jaar 215 euro en betaalden bezoekers dit jaar 250 euro om het festival te bezoeken. Na de hoogste stijging van Lowlands, volgt concert at Sea met een prijsverhoging van 38,50

Dat de prijzen door het dak vliegen, heeft naast inflatie alles te maken met hoger wordende materialen en personeelskosten. Benth Diepmaat, eigenaar van festivalorganisatie PartyPower, verwacht dat de festivaltickets in de aankomende jaren alleen nog maar meer zullen stijgen. “Begin volgend jaar wordt er alleen al een prijsstijging van 30% verwacht op de drankkosten door de stijgende accijns. De tickets zelf zullen naar mijn verwachting ook duurder blijven worden. Aangezien het personeel ook mee wil blijven gaan met de inflatie, zullen de personeelskosten volgend jaar al 10% hoger liggen,” aldus Diepmaat.

Festivals bezoeken wordt een luxe
De gemiddelde Nederlander zal volgens Diepmaat minder vaak naar een festival gaan. “Eendaagse festivals zijn eigenlijk al bijna geen doen meer door de hoge kosten. Het goedkoper maken van festivals zal alleen gaan in een meerdaagse vorm. De opbouw en afbouw kost bijvoorbeeld het meeste geld. Als je dat kan uitsmeren over drie dagen, dan wordt het een stuk goedkoper voor de producent.”

Data verantwoording:
Voor het onderzoek heb ik allereerst bekeken welke vijf festivals in Nederland het meest zijn gestegen in het afgelopen jaar ten opzichte van 2022. Vervolgens heb ik ingezoomd op het festival (Lowlands) dat, volgens de cijfers, het meest steeg en heb ik de prijzen van de afgelopen tien jaar op een rijtje gezet. Per jaartal onderzocht ik hoe duur een weekendticket voor Lowlands dat jaar was. Vervolgens sprak ik met festivalorganisator Benth Diepmaat, aan wie ik mijn data bevindingen voorlegde en hij dit kon voorzien van verdere context.