Onzekere tijden gelden ook in Leidsche Rijn

Foto: Leidsche Rijn Centrum

Steeds meer mensen in de wijk Leidsche Rijn komen in de schulden door de stijgende inflatie en hoge energieprijzen. Aankomende dinsdag wordt op Prinsjesdag de troonrede uitgesproken. Volgens verschillende media staan er steunpakketten klaar voor de komende tijd. In de wijk Leidsche Rijn is het nog onduidelijk welke initiatieven er zijn bewoners en ondernemers te helpen. Wat betekent dit voor die mensen die het steeds lastiger hebben om rond te komen?

Hulp in de buurt

De zorgen nemen toe onder de Nederlandse bevolking. Het vertrouwen in de Nederlandse politiek was de laatste jaren nog nooit zo laag als nu, blijkt uit een Ipsos-onderzoek in opdracht van de NOS. Zeven op de tien ondervraagden geven aan weinig of heel weinig vertrouwen te hebben in de landelijke politiek. “Ook in Leidsche Rijn nemen de financiële problemen bij inwoners toe, net als in de hele stad en het hele land.” zegt Lokalis. Lokalis zorgt in Buurtteams voor hoogwaardige ambulante basishulp voor jeugd en gezinnen die het nodig hebben. Wat er precies de komende maanden gaat gebeuren is nog best onzeker. De overheid is bezig om allerlei maatregelen te nemen, daarnaast start de gemeente Utrecht volgende maand met een campagne om inwoners te informeren over de rechten die ze hebben met betrekking tot diverse regelingen. Zelf doet het Buurtteam aan maatwerk en kijkt dus per persoon of gezin naar wat nodig is en wat kan. Zo zeggen ze: ‘Het Buurtteam zet in op het bespreekbaar maken van mogelijke financiële zorgen, via andere professionals zoals (bijvoorbeeld) huisarts, leerkrachten, docenten en doet dit natuurlijk ook zelf rechtstreeks. De medewerkers van het Buurtteam werken generalistisch: een vraag die niet rechtstreeks betrekking heeft op financiën, kan wel toch ook te maken hebben met een financiële situatie van een klant.’

Ondernemingen

Naast bewoners hebben ondernemers het ook lastig. Steeds meer ondernemers zitten financieel in zwaar weer. Afgelopen maand nam het aantal ondernemers met een betalingsachterstand met maar liefst 20 procent toe in vergelijking met 2020, laat stichting BKR weten. Bureau Krediet Registratie houdt van elke persoon met een in Nederland afgesloten krediet een elektronisch dossier bij in het Centraal Krediet Informatiesysteem. Zeker de ondernemingen waarvan hun dienst groot afhankelijk is van de gasprijs. Zoals de artisanale bakker Amadeus in Leidsche Rijn. Volgens medewerker Zoë is het van belang dat er ook een steunpakket komt voor ondernemers en met nadruk op ondernemers die er extra last van hebben zoals de bakkers. ‘’Grote supermarktketens kunnen de klappen wel opvangen. Wij niet, anders gaan alle bakkers deze winter failliet zonder steun. Als bakker kunnen we namelijk niet al onze onkosten doorvoeren naar de verkoopprijs. Anders kunnen we geen brood meer verkopen aan de gemiddelde klant. ” In Leidsche Rijn er is niet specifiek een organisatie die ondernemers uit de regio steun kan bieden betreft de financiële situatie. De ondernemers uit Leidsche Rijn bestaan voornamelijk uit bedrijven uit de dienstensector. Veel van de ondernemingen zitten in de OVLR. De ondernemersvereniging van Leidsche Rijn. De ondernemers verenging zegt geen concrete hulplannen voor de ondernemers te hebben. Hierbij komt naast de hoge inflatie en energiestijging ook de afschaffing van de zogenoemde coronakorting. Al met al zorgen al deze ontwikkelingen voor onzekere tijden in met weinig perspectief in Leidsche Rijn.

Youssef El Khattabi

Youssef el Khattabi is een journalist die woont in Amersfoort. Youssef werkt het liefst aan buitenlandproducties, achtergrondverhalen en houdt zich tussendoor ook bezig met filmjournalistiek. Later zou hij graag de wereld rond willen reizen om verhalen te vertellen.