Utrecht 900 jaar, de vlaggen hangen uit!

Image: Kunstliefde.nl

Utrecht bestaat dit jaar 900 jaar. Het genootschap ‘Kunstliefde’ besloot van deze gelegenheid gebruik te maken en startte het project ‘Utrecht 900 jaar’, met dit project hangen zij letterlijk de vlaggen uit. In tien wijken in Utrecht wordt er met vrijwilligers en begeleiders gewerkt aan een bijzonder kunstwerk dat in de maanden november en december te bewonderen zal zijn in het stadskantoor.

‘Kunstliefde’

Het initiatief ‘Utrecht 900 jaar’ is opgezet door het Utrechtse genootschap ‘Kunstliefde’. ‘Kunstliefde’ werd in 1807 opgericht en is daarmee een van de oudste kunstenaarsverenigingen van het land. Het genootschap bestaat uit 140 beeldende kunstenaars uit Utrecht en de rest van Nederland. Kunstliefde organiseert veel verschillende projecten en tentoonstellingen waarvan ‘Utrecht 900 jaar’ daar een van is. In de wijken: Overvecht, Zuid-West, Vleuten-De Meern, Noord-Oost, Zuid, Binnenstad, Oost, West, Noordwest, en Leidsche Rijn kunnen buurtbewoners vrijwillig deelnemen aan het project. Het project wordt begeleid door beeldende kunstenaars die aangesloten zijn bij het genootschap. In elke wijk wordt er gewerkt aan een vlag. Deze vlag van 1,30 x 1,80 portretteert die wijk waarin deze gemaakt is. De tien vlaggen ontworpen met verschillende stoffen worden binnenin het stadskantoor, gelegen bij Utrecht centraal opgehangen.

Ineke Damen is een van de kunstenaars aangesloten bij het genootschap ‘Kunstliefde’, zij geeft de workshop in Noord-West en Overvecht, zelf heeft ze een atelier in de Vlampijpateliers. “Kunstliefde heeft vanwege ‘Utrecht 900 jaar’ het project bedacht en dit samen met de gemeente door middel van subsidie gerealiseerd. Het bestuur heeft hierna een oproep gedaan aan de kunstenaars binnen het genootschap, ik heb mij toen beschikbaar gesteld”, Aldus Ineke. Elke donderdagmiddag van 8 september tot en met 6 oktober kunnen vrijwilligers langskomen om mee te werken aan het project. “Kunstliefde heeft een lesprogramma gemaakt bestaande uit 5 middagen, emlke middag bestaat uit ongeveer 3 uur. De eerste middag heb ik met de buurtbewoners gesproken over de wijk. We spreken dan over de kenmerken van de wijk, en wat de buurtbewoners van de wijk vinden, op deze manier bedenken wij de afbeeldingen voor op het doek. We ontwikkelen op die manier ook een band met

Foto: Ineke Damen (rechts in beeld) met de vrijwilligers.

elkaar”, verteld Ineke.

Ineke is zelf schilder. Haar kunstwerken staan vaak in relatie met de natuur. Onder andere compositie en kleuren staan centraal in haar werk, dit kan ze dan ook goed gebruiken in haar rol als begeleider. “Ik vind het leuk om te zien dat er een creatief proces ontstaat en dat mensen het leuk vinden om creatief bezig te zijn. Elke middag ontstaan er nieuwe ideeën. De buurtgenoten vullen elkaar goed aan, zo ontstond er tijdens de gesprekken al een beeld, dit gaf me energie.”

Utrecht (West)

Tijdens het 900-jarig bestaan van Utrecht wordt er door de bewoners ook stilgestaan bij de geschiedenis van de stad. Op 2 juni 1122 gaf Keizer Hendrik V de Utrechters stadsrechten. Sindsdien behoort Utrecht tot een van de meest bezochte steden van Nederland. In 2022 telt de stad 361.742 inwoners, waarvan het meeste procent tussen de 26 – 34 jaar oud is. (Bron: utrechtmonitor.nl) In de wijk west wonen in 2022, 28.829 inwoners. In West wordt in het asielzoekerscentrum ‘A Beautiful Mess’ elke donderdagmiddag aan het project gewerkt. Wendy Keller is inwoonster van Utrecht West en is een van de vrijwilligers die in haar wijk meedoet aan het project van ‘Kunstliefde’. Wendy is niet geboren in Utrecht maar is hier voor werk naartoe verhuisd. Inmiddels woont zij twintig jaar in Utrecht, waarvan tien jaar in zuilen en tien jaar in West. Wendy woont hier met veel plezier en vind het een prettige wijk. Via wijkkrant ‘De noordwester’ kwam zij in aanraking met het initiatief. “Het project leek mij erg leuk om aan mee te doen. Utrecht is mijn thuis en het is bijzonder dat je inwoner bent op het moment dat Utrecht 900 jaar bestaat”, Aldus Wendy.  Elke week werkt ze met plezier mee aan het project. “Ik vind het leuk om het met andere te hebben over de wijk. Verhalen te delen over hoe het nu is maar ook hoe over het vroeger was.”

De vlaggen kunnen in de maanden november en december bewonderd worden in het Stadskantoor in Utrecht.

Lieve Scholtze

Lieve Scholtze is afkomstig uit het noorden van het land. Ze studeert journalistiek aan de Hogeschool Utrecht waar ze is begonnen aan haar loopbaan tot journalist. In haar tot nu toe korte journalistieke carrière heeft ze al meerdere producties gemaakt met betrekking op uiteenlopende thema’s zoals geschiedenis, maatschappij en cybercrime. Rennend door het land met camera en statief op de rug verzamelt ze verhalen die haar raken en interesseren. Human interest verhalen maakt ze dan ook het liefst. Naast de journalistiek is ze werkzaam als marketing assistent bij uitgeverij ‘De Crime Compagnie’ en als productie-assistent bij de TV. Lieve gaat in haar vrije tijd graag op reis om het avontuur ook over de grens op te zoeken, deze reizen legt ze vast met haar camera.