Steeds meer Utrechtse jongeren kiezen voor gehoorbescherming

Schuimrubberen oordoppen Foto: quin.anya

Steeds meer jongeren kiezen voor oordopjes. Ook Utrechtse jongeren doen mee aan deze trend. Tijdens zowel concerten als clubnachten zie je steeds meer Utrechters met gehoorbescherming in. Ook verkopen steeds meer Utrechtse uitgaansgelegenheden gehoorbescherming. Waarom kiezen nu ineens zoveel jongeren voor een gezond gehoor?

Toename in verkoop

Volgens de GGD komen er in Nederland jaarlijks duizenden jongeren bij met gehoorklachten. Erg belangrijk is gehoorbescherming dus, ook volgens de audiciens van Makker Utrecht: “Er zijn steeds meer mensen met tinnitusklachten.” Ook zij merken, vooral na corona, een toename in de verkoop van gehoorbescherming door jongeren. “We denken dat die toename vooral komt omdat er toch steeds meer bewustwording is onder jongeren.” Ook volgens Carmen de Jonge, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Audicienbedrijven (NVAB), gaat het de goede kant op. “De verhalen in de krant van bekende Nederlanders die tinnitus hebben zetten jongeren aan het denken. Ze snappen nu dat de simpele ‘schuimpjes’ niet afdoende zijn.” vertelt zij in februari aan Het Parool.

I Love My Ears

Jongeren zijn dus steeds bewuster van de gevaren van langdurige blootstelling aan hard geluid. Deze bewustwording zou, onder anderen, kunnen komen doordat in 2018 de “I Love My Ears” campagne van start is gegaan. Een campagne, opgezet door Veiligheid NL, met als doel een gezond gehoor behouden voor mensen die naar locaties met versterkt geluid gaan. Websites van Utrechtse poppodia De Helling en TivoliVredenburg verwijzen naar deze campagne. “De Helling ondersteunt de I Love My Ears campagne omdat we het belangrijk vinden dat je niet alleen nu van goede muziek kunt genieten, maar over twintig jaar ook nog.” wordt uitgelegd op de website van De Helling. Bij dit poppodium zijn schuimrubberen oordoppen te koop voor 20 cent en herbruikbare siliconen oordoppen zijn daar 3 euro. Bij TivoliVredenburg kun je ook herbruikbare oordoppen kopen. Schuimrubberen gehoorbescherming is daar gratis.

Nooit meer zonder de deur uit

Een van de Utrechtse jongeren die voortaan ten allen tijden gehoorbescherming draagt is Suze Poppen. Zij draagt sinds ongeveer 2021 gehoorbescherming. “Ik ga nooit meer zonder oordopjes de deur uit. Ik zit bij een onafhankelijk vrouwendispuut. Daarmee ga ik sowieso een keer in de week uit. Als ik met vriendinnen buiten dat dispuut nog uit wil gaan, dan ga ik de donderdag ook nog. Ik wil niet weten hoe mijn gehoor zou zijn zonder het dragen van gehoorbescherming.” Het ergste is volgens Suze nachtclub Poema. “Op dinsdag staat de muziek daar zó hard, daar móet je echt oordopjes inhebben.” De 20-jarige studente heeft herbruikbare siliconen oordoppen van het merk Alpine. “Die zitten eigenlijk altijd in het tasje wat ik meeneem tijdens het uitgaan, maar als ik ze een keer vergeet dan kun je op veel locaties in Utrecht tegenwoordig voor een klein prijsje van die schuimrubberen kopen. Niet megagoed voor je oren, maar beter dan niets.” Suze merkt ook dat het stigma er steeds meer van af gaat. “Eerst deden sommige dispuutsleden er nog een beetje lacherig over dat ik die dingen altijd in wil hebben. Nu loopt eigenlijk iedereen van ons dispuut met gehoorbescherming rond tijdens het uitgaan.”