WK dilemma voor horecaondernemers

Het WK voetbal uitzenden in het café of deze keer toch maar niet? Het is een dilemma waar veel Utrechtse horecaondernemers de afgelopen weken, voorafgaand aan het prestigieuze voetbaltoernooi, mee worstelen. “We hebben het café maar minder uitbundig versierd dan voorgaande jaren, maar we zenden het wel uit.”

Het WK voetbal in Qatar begint over twee weken op zondag 20 november, een dag later speelt Nederland zijn eerste wedstrijd tegen Senegal. De commotie beweegt zich rond de mensenrechten en met name de erbarmelijke omstandigheden waarin duizenden arbeidsmigranten stierven tijdens de bouw van de stadions. Dit maakt gastland Qatar en dit WK omstreden.

En dat is te merken. Normaal gesproken kleurt Nederland oranje in aanloop naar een WK, winkels liggen vol met oranje prullaria en WK-reclames vliegen je om de oren. Nu is het relatief stil en de enige WK-reclame van Jumbo (een controversiële reclame over bouwvakkers )werd na een storm van kritiek van televisie gehaald.

Horecaondernemer Rens van Café de Straatweg zegt het volgende hierover: Ik vind dat het WK daar nooit had mogen worden gehouden. Maar dan moet je niet achteraf gaan lopen zeiken dat je niet mag kijken. Je hebt het door laten gaan en nu maakt het niets meer uit of je wel of niet kijkt. Daar boycot je helemaal niets mee. Ik vind het verschrikkelijk hoor, dat was destijds in Zuid-Afrika ook.’’

In verschillende Nederlandse steden zetten politieke partijen vraagtekens bij het plaatsen van grote schermen om de wedstrijden te kijken. Zo vroeg de Rotterdamse afdeling van GroenLinks al aan de gemeente of de schermen dit jaar verboden konden worden en wil D66 in Amsterdam dat er voorafgaand aan de wedstrijden aandacht wordt besteed aan de uitbuiting van migranten. De gemeente Utrecht besloot om geen activiteiten organiseren, maar ondernemers wel de kans te geven als ze daar voor open staat.

Het WK begint te leven. Alleen de tijdstippen en de periode van het jaar zijn niet heel gunstig”, zegt Rens. Dat Qatar de mensenrechten zo aan z’n laars lapt en bouwvakkers van de voetbalstadions bij bosjes de dood in heeft gejaagd, hoeft wat hem betreft niet te botsen met cafés die alle ruimte bieden aan voetbalfans. “Wij willen als horeca maar een ding en dat is gasten blij maken. Als die fijn het WK willen zien, bieden wij dat. Wij zij niet de aangewezen partij om dat de boycotten. Wie wil komt en kijkt, wie dat niet wil doet dat niet. Of komt wel maar kijkt niet. Ik ga niet bepalen hoe en wat cafés doen. Er zit natuurlijk een nare bijsmaak aan en daarom heb ik besloten om de tent minder te versieren dan normaal. Voor de mensen die gewoon willen kijken zenden we het uit, maar het zal geen groots feest worden zoals voorgaande jaren.”

Youssef El Khattabi

Youssef el Khattabi is een journalist die woont in Amersfoort. Youssef werkt het liefst aan buitenlandproducties, achtergrondverhalen en houdt zich tussendoor ook bezig met filmjournalistiek. Later zou hij graag de wereld rond willen reizen om verhalen te vertellen.