Buurtbuik Rosa: de warmste en gezelligste plek tijdens de winterdagen

Foto: Louise Hooijmans. Buurtbuik buurtcentrum Rosa

Tekst: Fee Verbrug

Een warm huis en een verse maaltijd lijkt de laatste tijd bijna wel een luxe te zijn door de stijgende energieprijzen en de inflatie op boodschappen. Toch is er één plek waar je dit elke woensdag tijdens etenstijd voor niets kan krijgen: Buurtbuik in buurtcentrum Rosa.

Initiatief

Buurtbuik is een wekelijkse bijeenkomst waar er wordt gekookt vóór en door buurtbewoners. De avond wordt georganiseerd voor mensen die het niet zo breed hebben, geen tijd hebben om te koken of het gewoon heel gezellig vinden. Niks is tegen betalingen en iedereen is welkom.

Ook helpt buurtbuik mee aan het tegengaan van voedselverspilling. In buurtcentrum Rosa halen ze hun ingrediënten elke woensdag aan het einde van de dag op bij verschillende delicatessenzaken in de Kanaalstraat.

De groep van chef-koks bestaat uit vrijwilligers van jong en oud. Zij verzinnen een driegangenmenu na het zien van de opbrengst uit de Kanaalstraat. De bewoners genoten vorige week bijvoorbeeld van avocado toast, Gado Gado, en als toetje een oliebol van de kraam om de hoek.

Sfeer

Laura van der Kar, locatie coördinator Buurtbuik in Buurthuis Rosa, vertelt over de sfeer tijdens de Buurtbuik avonden: ‘De sfeer is altijd goed, we hebben een vaste groep oudere dames die hier bijna altijd zijn en laatst raakten ze aan de praat met een tafel vol studenten. Dat vind ik heel mooi om te zien, hoe deze verschillende groepen samenkomen.’

En als dit al niet aantrekkelijk genoeg klinkt, hoorde Laura ook dat er nu zelfs een nieuw beleid is waarbij de kachels in buurthuizen hoog gestookt moeten worden voor mensen die overdag niet in de kou willen zitten.

Kerstdagen

Tijdens de kerstdagen zijn ze helaas een weekje dicht door een tekort aan vrijwilligers. Locatie Sterrenwijk in Utrecht- Oost daarentegen wil wel openblijven tijdens de kerstdagen, als er tenminste genoeg handjes zijn.

Audio: Louise Hooijmans