Het WK helpt organisaties winter door in Utrecht-West

Lombok –Het startschot is gegeven, het wereldkampioenschap is dan nu echt begonnen. Na het missen van het laatste wereldkampioenschap in 2018 zijn ook onze oranjeleeuwen weer aanwezig en zit heel Nederland op het puntje van hun stoel tijdens het schitteren van ons elftal. Niet alleen thuis wordt er genoten van de wedstrijden, ook cafés pikken hun graantje mee als het gaat om festiviteiten rond dit wereldkampioenschap. Maar kunnen deze cafés financieel nou nog een beetje profiteren van het omstreden kampioenschap in Qatar?

Floor, eigenaar van het Utrechtse café Kanaalzicht zendt de EK’s en WK’s al jaren uit. Ook dit jaar kiest hij ervoor om de wedstrijden van het Nederlandse elftal uit te zenden. ‘We hebben overwogen het wereldkampioenschap in Qatar niet uit te zenden na alle misstanden rondom de organisatie, maar we weten dat we hierdoor winst zullen mislopen’, vertelt Floor. Door de inflatie en de hoge energierekeningen zijn de vaste maandlasten voor alle ondernemers omhoog geschoten en ook café Kanaalzicht heeft hier last van. Toch denkt de eigenaar een fijne buffer op te bouwen voor de winter doormiddel van het uitzenden van het wereldkampioenschap. Floor merkt wel dat het in zijn café minder druk is dan tijdens andere voetbalkampioenschappen: ‘vroeger stond er een rij tot buiten de deur en moesten we mensen afwijzen, nu past het allemaal prima’. Hij geeft aan dat de mensen soms liever thuis kijken omdat het nou eenmaal toch goedkoper is dan in het cafe. Zijn hoop is dat de mensen ook na het WK gewoon naar zijn café blijven komen, ook al zijn we in financieel moeilijkere tijden beland.

Audio gemaakt door: Loekie Pruijn

Lieke Dogger

Hallo ik ben Lieke, 20 jaar (06-08-2003) en ik volg de opleiding journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.