Heel Oog in Al bakt

Heel Oog in Al bakt in Oog in Al. Foto: Louise Hooijmans

OOG IN AL- De oranje- en wijkvereniging Oog in Al bestaat 85 jaar. Vanwege hun 17e lustrum hebben ze een tiental activiteiten op de planning staan. Tijdens de activiteiten staat de verbinding in de wijk centraal. Steven Veeger woont in Oog in Al en is voorzitter van het bestuur van de wijkvereniging. Heel Oog in Al bakt is de eerste activiteit van het jaar en het veld staat helemaal vol.

Steven Veeger kwam acht jaar geleden wonen in Oog in Al en is nu voorzitter van het bestuur. De wijkvereniging is al 85 jaar een verbonden vereniging met op dit moment een bereik van 900 leden. ‘De wijkvereniging betekent veel voor de wijk, het brengt buren samen’, vertelt Steven. ‘Wij als wijkvereniging doen dit om contact te stimuleren, hierdoor ontstaat er een sterkere sociale samenhang.’ Ondertussen worden de tafels opgebouwd en beginnen de eerste wijkbewoners het veld op te lopen. Wanneer Steven vertelt waarom hij lid wilde worden van deze vereniging komt het enthousiasme tevoorschijn. ‘Acht jaar geleden kwam ik hier wonen met mijn vrouw en kinderen. Tijdens koningsdag gingen we naar het evenement die de wijk georganiseerd had. Ik verwachtte gewoon wat kleedjes, maar tot mijn grote verbazing was het een heel groot evenement. Er stonden springkussens, een grote bar en verschillende feesten. Er waren wel een paar duizend mensen. ’ Door het enthousiasme van het evenement meldde Steven zich gelijk aan voor het bestuur en is hij uiteindelijk voorzitter geworden. ‘Wat heel mooi is, is dat je met een clubje mensen van niets iets maakt. Zonder de vereniging is er geen dodenherdenking, is de paashaas er niet of komt Sinterklaas niet aan.’, zegt Steven.

Foto: Louise Hooijmans

De eerste taarten staan. Foto: Louise Hooijmans

(TAART winkel & bakkerij)
Foto: Louise Hooijmans

Het evenement

Dit jaar is het een lustrum, dat is elke vijf jaar. Hierdoor zijn er meer activiteiten dan in de andere jaren, zoals heel Oog in Al bakt. Ondertussen loopt Steven even heen en weer om het een en ander te regelen. Kinderen met ouders en andere bewoners komen het veld opgelopen met taarten en cakejes. De kinderen mogen de taarten op de kraampjes neerzetten voor de wedstrijd. De andere bewoners hebben taarten meegenomen om die gezamenlijk op te eten aan lange tafels die op het veld staan. Iedereen in de wijk is uitgenodigd om taarten te bakken en mee te nemen. ‘En volgens mij is dat gelukt!’, zegt Steven. ‘Het hele veld staat vol, jong en oud is aanwezig.’ De kinderen doen mee voor de wedstrijd, de lokale horeca en bedrijven zijn hierbij betrokken en sponsoren ook het evenement. De eigenaren van de winkel en bakkerij ‘TAART’ gaan de taarten proeven en zullen een winnaar kiezen. De winnende taart wordt een maand lang verkocht in de bakkerij.

In de video is te zien hoe dag is verlopen, met aan het woord onder anderen de eigenaren en juryleden van TAART.

Video: Hadewych Brinkman