Een vrolijke kaart op de deurmat kan iemands lichtpuntje van de dag zijn

Marieke Vader-Vink doet een kaartje in de brievenbus voor een TragePost deelnemer

Tekst: Dionne Rutte

LEIDSCHE RIJN – Tragepost is een kaartje versturen en een kaartje ontvangen. Het geeft deelnemers de mogelijkheid om contact te leggen met onbekenden via een kaartje. TragePost was ooit een kleinschalig initiatief, maar is inmiddels uitgegroeid tot een stichting. De allereerste regionale TragePost-groep was de TragePost Leidsche Rijn dat werd opgezet door Marieke Vader-Vink, deze groep gaat vanaf 20 maart weer van start.

Het begin van Tragepost

TragePost is bedacht en opgezet door Marieke Vader–Vink, zelf woont ze in Leidsche Rijn waar dan ook de wortels liggen van TragePost. ‘In deze tijd gaat alles heel snel, zo ook het contact via appjes en sociale media. Het leek mij fijn om is daarom juist is te vertragen en doormiddel van een kaartje te communiceren,’ zegt Marieke enthousiast, ‘als je zover bent, zoek je een kaartje uit, ga je zitten en pak je een pen. Daarna loop je naar de brievenbus om het kaartje op de post te doen, zo sta je echt stil bij het contact.’

TragePost is als eerste opgezet in Leidsche Rijn, een nog nieuwe buurt. ‘De meeste mensen in Leidsche Rijn zijn hier niet opgegroeid en hebben weinig familie in de buurt wonen. Zeker als je hier nieuw bent komen wonen moet je soms een drempel over om nieuwe contacten te leggen’, zegt Marieke. TragePost maakt het makkelijker het eerste contact aan te gaan, doormiddel van het verstuurde kaartje.

Hoe werkt Tragepost

Een TragePost-groep bestaat in Leidsche Rijn uit veertien deelnemers. Gedurende ruim drie maanden sturen zij post, elke week naar een andere deelnemer. Voordat het project begint, ontvangen ze thuis een adressenlijst en alvast wat informatie van iedereen. ‘Door al iets over een ander te weten, kunnen ze een persoonlijke kaart maken of kopen’, verteld Marieke met een grote glimlach. De deelnemersgroepen worden begeleid door een ‘chef TragePost’. De chef is het aanspreekpunt en een verbindende schakel voor een deelnemersgroep. Dit gaat geheel vrijwillig, de chef is meestal een ex-TragePost. Zo breidt TragePost zich steeds verder uit.

‘Het gaat bij TragePost om een uitwisseling van kleine goedheid tussen twee mensen. Even aan elkaar denken door middel van een kaartje. Met als resultaat een genietmomentje voor verzender en ontvanger’, zegt Marieke. De mensen die zich aanmelden zijn enerzijds mensen die wat meer tijd hebben en het fijn vinden om die tijd te besteden aan het in contact komen met andere. Anderzijds heb je mensen die een volle werkweek hebben en nauwelijks uit hun eigen bubbel komen, zij lijken het dan leuk om af en toe uit die bubbel te stappen en op een ontspannen manier wat nieuwe mensen te leren kennen. TragePost kent een beweging van geven en ontvangen.

TragePost is landelijk actief, maar richt zich momenteel op Leidsche Rijn. Door middel van persoonlijke kaartjes leggen bewoners contact met elkaar, maar elkaar in levende lijven ontmoeten is ook mogelijk, uitsluitend voor de Leidsche Rijn groep. ‘Aan het einde van de TragePost-periode, kunnen de deelnemers die dat willen elkaar ontmoeten in De Hoeftuin,’ verteld Marieke, ‘zo creëren we nog meer verbinding met elkaar.’

Video: Thijs Kroon

Bekijk hieronder het interview met TragePost oprichtster Marieke Vader-Vink en oud-deelneemster Pascalle Vermeulen door Thijs Kroon in Leidsche Rijn

Dionne Rutte

Hi! Mijn naam is Dionne Rutte. Ik ben 19 jaar en studeer journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Ik vind Utrecht een mega leuke stad om te studeren, voor nu woon ik nog in Apeldoorn. Ik ben geïnteresseerd in mijn medemens. Mijn grote passie is het verwerken van inspirerende gesprekken in een artikel. Ik hou dus erg van schrijven, daarentegen vind ik video’s maken nóg leuker. Ik ben enthousiast over mijn opleiding en wil graag nog meer leren over het journalistieke vak.