Feest op het Westplein

LOMBOK – Op vrijdag 2 juni vond op het Westplein in Utrecht het Westplein Festijn plaats. Vanaf 16 uur konden mensen uit de buurt en omstreken hier gratis naartoe komen om op een vrolijke manier geïnspireerd te worden om te werken aan een gezonde leefstijl. Er zijn muzikale optredens van verschillende bands en dansgroepen, en er worden workshops gegeven over mentale en fysieke gezondheid. Het feest werd georganiseerd door Perron West en de vele vrijwilligers die hier al maanden mee bezig zijn geweest. Op het Westplein loopt vanaf 12 uur al een goedlachse jongeman met een flinke bos krullend haar rond. Hij is druk bezig met het aansturen van mensen en het opzetten van bartafels, slingers, vlaggen en nog veel meer. Zijn naam is Ramiro Gomes Monteiro, en hij heeft ondanks de drukte even de tijd genomen om wat vragen van de Westkant Courant te beantwoorden.

Waar hopen jullie vandaag op?

“Wij hopen dat er vandaag een hele mooie en diverse groep buurtbewoners op afkomt. Mensen uit Utrecht-West, maar ook mensen van buiten de stad, zijn natuurlijk van harte welkom. We hopen dat deze mensen nieuwe connecties en verbindingen kunnen leggen en nieuwe dingen kunnen leren. Bijvoorbeeld dat dansen niet alleen leuk is, maar ook supergezond. Een jamsessie gaat ook over buiten je comfortzone stappen en improviseren, en niet bang zijn om te falen. Dat heeft natuurlijk ook te maken met mentale gezondheid, en dat vinden we belangrijk. We zien dat zowel jong als oud te maken heeft met burn-outklachten en stress na de coronacrisis. Kortom, hopelijk kan iedereen samen een gezellige dag beleven en daarna ook dingen integreren in hun dagelijks leven.”

Waarom ben je eigenlijk vrijwilliger hier?

“Ik woon zelf in de wijk en ben altijd redelijk actief geweest. Ik vind het superleuk om dingen te organiseren waar mensen mooie herinneringen aan overhouden, en mensen een beetje te beïnvloeden om duurzamer en socialer te leven. Maar ook om mensen te laten beseffen dat ze zelf ook iets kunnen bijdragen. Daarom heb ik samen met andere buurtbewoners Perron West opgericht. Dit is niet de eerste keer dat ik iets organiseer voor de wijk. Dit concept, dat echt gaat over gezondheid, organiseren we nu voor de eerste keer, maar we hebben bij Perron West al vaker toffe evenementen opgezet. Feestjes, minifestivalletjes, kunstexposities, taallessen voor mensen die de taal niet zo goed spreken, echt van alles en nog wat.”

Hoe lang zijn jullie bezig geweest met de voorbereidingen?

“We zijn hier zo’n vier of vijf maanden mee bezig geweest, denk ik. Eerst moet je natuurlijk een concept bedenken. Dan ga je nadenken over hoe we gezondheid dichter bij de mensen kunnen brengen. Vervolgens bedenk je welke artiesten je wilt hebben en welke muzieksoorten mensen in beweging krijgen. Toen we dit allemaal een beetje helder hadden, moesten we naar de gemeente om een aanvraag te doen voor fondsen. Dat kost natuurlijk ook veel tijd.”

Wat is hier precies te doen vandaag?

“Dit is eigenlijk ter gelegenheid van het 901-jarige bestaan van Utrecht. In plaats van weer een festival te organiseren waar je kunt drinken tot je erbij neervalt, wilden wij iets organiseren om te laten zien dat gezond zijn ook leuk kan zijn. We hebben iets gedaan met gezondheid in de brede zin. Het gaat om mentale gezondheid, fysieke gezondheid, maar ook de gezondheid van het ecosysteem en je omgeving. Wij denken dat deze drie dingen essentieel zijn voor een gezonde wijk, buurt, stad, land en wereld.”