Volop kerstdrukte bij de voedselbank

Coördinator Sabiet van de voedselbank

Tekst: Caitlin de Lang
Audio: Juliët Vonk

Leidsche Rijn – Met de feestdagen in aantocht wordt het overal steeds drukker. Dat geldt ook voor Voedselbankplus in Leidsche Rijn. In de laatste week voor kerst deelt de voedselbank kerstpakketten uit, worden er enveloppen met geld aan de klanten gegeven en kunnen de bezoekers er terecht voor nog een laatste knipbeurt dit jaar.

“Druk, druk, druk,” roept coördinator Sabiet. Ze loopt, net als een aantal andere vrijwilligers, druk heen en weer door de voedselbank. Het is net een kleine, knusse supermarkt. Vandaag is het extra druk, want de voedselbank gaat aan het einde van de week twee weken met kerstvakantie, en er moet nog veel gebeuren.

Voor een laatste knipbeurt dit jaar is Alexandra, kapster van Los Colorados, in de kleine keuken van de voedselbank druk in de weer. Ze plaatst een langwerpige spiegel tegen de muur, met nog net genoeg afstand tot de koelkast, waardoor de koelkastdeur nog op het nippertje geopend kan worden. Hier gaat zij zo voor het laatst dit jaar bezoekers van de voedselbank knippen. “Ik kom een aantal keren per jaar hier langs om te knippen, maar nu vind ik het extra belangrijk om te komen, zodat iedereen er fris uitziet met kerst”, vertelt ze, terwijl zij en haar assistente allebei een rode kerstmuts opdoen.

Het knippen voor de voedselbank levert Alexandra dan ook qua geld niks op, maar dat maakt haar niets uit: “Ik vind het altijd mooi om gesprekken met deze klanten te voeren. Ik heb natuurlijk ook mooie gesprekken met de klanten van mijn eigen salon, maar de gesprekken die ik hier voer zijn toch net iets bijzonderder. Ik merk ook dat de mensen die ik hier knip het fijn vinden om even met iemand te praten.” Als vroeg kerstcadeautje heeft Alexandra nog iets voor de klanten die ze vandaag knipt.  Ze haalt een doos met grote flessen shampoo tevoorschijn en legt er alvast een klaar om aan de eerste klant mee naar huis te geven.

Ook worden er vandaag kerstpakketten aan de bezoekers meegegeven. Vrijwilligers lopen heen en weer met de rode dozen vol verrassingen. Ook Martijn, die normaal op het kantoor van de Rabobank zit, helpt vandaag mee met het uitdelen van de kerstpakketten. “Ieder jaar gaan we vanuit het bedrijf ergens een paar dagen vrijwillig helpen, en dit jaar is er voor de voedselbank gekozen”, vertelt hij. Hij merkt zelf hoe druk het is en is blij dat hij een handje kan komen helpen. “Ik vind het zelf heel mooi wat ze hier doen, maar het is natuurlijk schrijnend dat dit in een van de rijkste landen van de wereld nodig is.”

Dat het bijna kerst is, merk je aan alles. Niet alleen aan de kerstpakketten, de kerstversiering en de kerstkleding, maar ook aan de kerstwensen die je om de oren vliegen. Maar een kerstwens is niet het enige wat de klanten van de voedselbank vandaag mee naar huis krijgen. “We geven iedere klant van ons een envelop met 50 euro, gewoon als extraatje voor de feestdagen”, vertelt Sabiet. Naast de envelop krijgen de klanten die weer naar huis gaan ook nog eens een dikke knuffel, waaraan te merken is hoe sterk de band tussen de vrijwilligers en de klanten is.

Juliët Vonk maakte de volgende reportage bij de voedselbank:

Caitlin de Lang

Mijn naam is Caitlin de Lang. Het allerleukste aan de journalistiek vind ik het vertellen van de verhalen van anderen. Iedereen heeft namelijk een eigen verhaal. Verder vind ik onderzoeksjournalistiek erg interessant, maar goede muziekjournalistiek weet mij ook te boeien.