Deirdre Carasso over financiën bibliotheek Utrecht

Utrecht-West – De bibliotheek Utrecht is afgelopen tijd veel in het nieuws geweest, onder andere ook in de DUIC. Dit omdat het niet goed gaat met de structurele financiën van de Bibliotheek. Als de gemeente de bibliotheek niet tegemoetkomt moeten er 6 van de 13 bibliotheken sluiten. Ook vestiging Bibliotheek Oog en AL en Waterwin zouden het licht kunnen zien. Ik spreek Deirdre Carasso die Directeur bestuur van Bibliotheek Utrecht is, over haar jaren als directeur en het actuele probleem met de financiën.

Jij bent dus directeur van de bibliotheek Utrecht, wat houdt dit precies in?
“Ik werk nu 2 jaar en een paar maanden als directeur bestuurder van de openbare bibliotheek van de stad Utrecht. Dit zijn in totaal 13 vestigingen. Dit is de eerste keer dat ik een bibliotheek werk. Hiervoor werkte ik altijd in musea en archieven.”

Wat is nou het mooie van deze organisatie?
“Ik geloof dat bibliotheken de publieke plekken van de toekomst zijn. We hebben momenteel bijna 90 duizend leden en hadden afgelopen jaar meer dan 1,6 miljoen bezoekers. Het aantal groeit alleen maar. Iedereen komt samen in de bibliotheek, van 0 tot 103 (dat is ons oudste lid) en van alle verschillende achtergronden. Iedereen die hier komt is nieuwsgierig naar iets. Waar 10 jaar geleden mensen dachten we lezen minder, alles wordt digitaal, de bibliotheken is een doodlopende straat. Zie je nu eigenlijk dat die bibliotheek een hele belangrijke hub is in onze maatschappij. Het is een sociale infrastructuur, zoveel organisaties maken en er ook gebruik van. En er zit nog zoveel potentie in, dat maakt het zo ontzettend leuk en inspirerend om er te werken.”

U bent begonnen in het jaar van corona, hoe ga je daarmee om?
“We zijn heel lang gesloten geweest, daarna zijn we de afhaalbibliotheek geworden. Je kon toen dus van tevoren reserveren en dan op een bepaalde tijd de boeken komen ophalen. Aan het einde van de pandemie zijn wij verklaard als essentiële voorziening. Dit was heel bijzonder en geeft ook aan hoe belangrijk mensen de bibliotheek vinden. Tijdens corona hebben we dus veel verschillende fases gekend.”

Afgelopen tijd is de bibliotheek veel in het nieuws, dit omdat de bibliotheek Utrecht structureel financieel te kort komt. Maakt u zich hier zorgen om?
Ja, natuurlijk! Er staat nogal wat op het spel voor Utrecht. Als de gemeente ons hier niet tegemoet gaat komen dan moeten er 6 bibliotheken in Utrecht sluiten waaronder 2 uit Utrecht-West, Bibliotheek Oog in Al en Waterwin. Dit is het zwarte scenario. Ik heb vertrouwen erin dat we tot een oplossing komen, toch blijft het zeker wel spannend. We hopen natuurlijk wel dat de gemeente of het rijk in de lokale bibliotheek gaat investeren en zich ook gaat inzetten om de bibliotheek te ontwikkelen.

In het DUIC-artikel stond er dat jullie flink aan het bezuinigen zijn, kan ik hier als bezoeker iets van merken?
Je merkt het niet direct. Tot nu toe hebben we de bezuiniging kunnen doorvoeren zonder de taken van de bibliotheek wezenlijk aan te passen. Als je verder gaat dan zou je het wel merken. Dat kan alleen maar door of vestigingen te sluiten of door in het programma te gaan snijden. Maar momenteel zie jij als burger hier nog niks van.

Zijn er nog andere bibliotheken die met dezelfde financiële problemen kampen?
Er zijn meerdere bibliotheken die onderdruk staan, omdat net zoals veel organisaties vaak de prijsstijgingen achter blijven bij de indexatie van de subsidie. Er zijn dus wel meer bibliotheken die het zwaar hebben, maar niet uit andere groten steden. Daar is Utrecht als grote stad dus wel de enige mee

Loekie Pruijn

Ik ben Loekie Pruijn (2003) en ik ben 1e jaars student journalistiek aan de hogeschool van Utrecht. Ik kom oorspronkelijk uit Bussum, maar woon nu in Utrecht. Ik ben heel enthousiast, open en nooit bang om iets te vragen hierdoor past de opleiding Journalistiek erg goed bij mij, naast dat ik een grote passie voor schrijven heb natuurlijk. Ik wil eerst alle aspecten van journalistiek ontdekken voor dat ik kan bepalen welke richting ik later op wil gaan.