Initiatief Wishing Well West verblijd jonge Oekraïense vluchtelingen

Lombok- In Utrecht West aan Kanaalstraat 194 organiseert Wishing Well West met het initiatief ‘kids club’ diverse creatieve bezigheden en sportactiviteiten. Kinderen uit de wijk kunnen hier, samen met de Oekraïense vluchtelingen, met al hun enthousiasme gratis terecht. De tijdelijke locatie is van oorsprong een sociale huurwoning, het is een gezellig atelier waar altijd slingers aan de muur hangen. Het originele pand wordt momenteel verbouwd, in november is het af.

Recentelijk zijn er nog Oekraïense vluchtelingen uit hun tijdelijke woningen vertrokken. Door constante wisseling is het lastig om een langdurig traject met de kinderen te starten. Het is nooit een vast gegeven hoe lang ze zullen blijven. Steeds wordt er weer verwelkomend contact gelegd met de nieuwe kids die er zijn. Iedere woensdag worden de kinderen in ieder geval hartelijk begroet bij de ‘kids club’ van drie- tot zes uur ’s middags.

Afgelopen zomer hebben twee medewerkers geholpen met een vakantieprogamma. Deze spraken Pools en Russisch. Coördinatrice Sasha Wijnhoven vertelt ‘Daardoor werden die banden gewoon veel makkelijker gelegd. Dit helpt bij de ontwikkeling van de kinderen. Ze legt uit dat de Oekraïense kinderen buiten geen vermaak hebben. ‘We hebben hen toen uitgenodigd om mee te doen aan ons programma.’

‘Met de Oekraïners is er een contact dat je gewoon warm wil houden. Als er nu nieuwe kinderen komen hebben ze in ieder geval een plekje in de buurt. Ik denk dat dat super belangrijk is als je in een nieuw land aankomt’, zegt Wijnhoven sympathiek.

Het concept
Het centrale idee is om samen met de jeugd in Lombok een fijn netwerk te maken. De kinderen uit de wijk, tezamen met de nieuwe Oekraïense kinderen zijn altijd welkom om mee te doen aan de diverse creatieve activiteiten. Zelfs in het atelier is dit terug te zien, van de spelletjes kast en kindertekeningen tot aan de vrolijk gepatroneerde zithoek. De sfeer spat er vanaf in het tijdelijke filiaal. De coördinatrices vragen subsidies bij de gemeente aan om dit allemaal mogelijk te maken.

Er is geen wachtlijst voor de kids club. Er is alleen toestemming van de ouders nodig. In creatief enthousiasme wordt er naar een eindproduct toegewerkt. Wat ze maken? Daar hebben ze zelf ook zeggenschap over. Hierbij wordt er vooral gekeken naar waar de behoeftes van de kinderen liggen.

De kinderen bouwen zelfvertrouwen op, ze krijgen een nieuwe kans om op andere manieren te kunnen groeien. ‘De kinderen kunnen een beetje uit hun bubbel komen waar ze misschien thuis in leven. Ze kunnen ook dingen met de vrijwilliger doen die zij normaal gesproken nooit kunnen doen’, zegt coördinatrice Kiek Prins.

Verbouwing
De beschilderde groene voorgevel en de getekende ramen schetsen een gastvrije uitstraling. Als je naar binnen kijkt is bijna alles leeg. Kalm schetst Prins een beeld over hoe de zaken gelopen zijn. ‘Deze straat, de Kanaalstraat bestaat eigenlijk uit allemaal sociale huurwoningen. De oprichtster van deze stichting heeft er heel erg voor gevochten dat het wordt vernieuwd in plaats van dat het allemaal wordt platgewalst’.

Het originele plan was dat er nieuwe woningen in deze straat zouden komen. In plaats daarvan word alles nu gerenoveerd. Op deze manier blijft het betaalbaar voor de gezinnen die hier leven. De straat staat vol met bouwstellingen en er zijn meerdere lege gebouwen te zien, waaronder het gebouw van Wishing Well West. Momenteel verblijven ze in een tijdelijk gebouw, normaliter is Wishing Well West gelegen op nummer 194. Deze tijdelijke locatie zit op nummer 159. In November is alles opgeknapt en kunnen alle spullen weer terug naar het originele pand.

Kyra Johnson

Ik doe graag werk waarbij ik onder de mensen kom. Ik ben sociaal, creatief en ruimdenkend. Dit uit zich onder meer in een passie voor schrijven. Ik ben hoofdredacteur voor de kinderwijkkrant Buurtblinkers in Utrecht West. Daarnaast studeer ik Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht.