Kamer laat sportverenigingen in de kou staan

Foto: Jarinke Ringel

Het kabinet gaat niet meer geld geven aan sportverenigingen die lijden onder de stijgende energieprijzen dan de eerder afgesproken zes miljoen euro. Dit besluit zorgt voor veel ophef en zorgen bij sportverenigingen in Nederland. Ook Michel Marree van voetbalvereniging PVC in Oog in Al benoemd dat dit bedrag niet genoeg zal zijn. Veel sportverenigingen zullen omvallen.

Gelegen in het grootschalige sportpark ‘Marco van Basten’ midden in Utrecht-West bevindt zich onder andere de voetbalvereniging PVC. Al 52 jaar is Michel Marree trots lid van deze vereniging. Hij is 16 jaar voorzitter geweest en houdt zich tegenwoordig bezig met alle externe zaken. Hij vertelt dat ook voetbalclub PVC maatregelen neemt om de hoge energiekosten te kunnen behappen. “Volgens onze berekeningen moeten we dit jaar zo’n 30 duizend euro extra betalen, bovenop onze gebruikelijke kosten. Gelukkig zijn we een gezonde vereniging, dus kunnen we dit bedrag voor één jaar wel betalen, maar dan zijn we wel al onze reserves kwijt. Als dit dus zo blijft doorgaan komen wij net als veel andere sportverenigingen in grote problemen.”

Één van de grootste energieverbruikers is de verlichting van de velden. Na de training wordt er dan ook oplettend gekeken of de verlichting ook daadwerkelijk direct uit wordt gezet. Een andere ingrijpende, maar noodzakelijke maatregel die de voetbalclub heeft moeten nemen is het verhogen van de contributie met 10 procent. Deze verhoging maakt het voor veel leden lastig om zich sporten nog te kunnen veroorloven. “We merken nu al dat de hoeveelheid aanvragen binnen de club voor sportfondsen nog nooit zo hoog is geweest.”

Zo’n 80.000 Nederlanders zijn al gestopt met sporten omdat ze het niet meer kunnen betalen. Daarnaast denkt 10% van de sportverenigingen er serieus over na om te stoppen omdat ze hun hoofd niet langer boven water kunnen houden, meldt NOS in een artikel. Zorgelijke cijfers vindt ook Michel Marree. “Stel dat zo’n 20% van de sportverenigingen omvalt door dit besluit, dan kunnen aanzienlijk veel minder mensen sporten. Dit heeft op langer termijn weer grote gevolgen voor de gezondheidszorg.” Er wordt met veel onbegrip gekeken naar het besluit van de minister. Toch gaat er pas in het voorjaar weer verder gesproken worden over mogelijke steunmaatregelen.

Jarinke Ringel

Mijn naam is Jarinke Ringel. Ik ben 19 jaar en student aan de Hogeschool voor Journalistiek in Utrecht. Ik ben erg geïnteresseerd in wat er zich in de wereld afspeelt en heb een grote passie voor talen en andere culturen. Vandaar dat ik een aantal maanden in het buitenland heb gewoond en meerdere talen spreek. Daarnaast ben ik erg sociaal en houd ervan om met andere mensen in gesprek te gaan. Het leukste vind ik om dit vervolgens te verwerken in artikelen en interessante verhalen.