Weer of geen weer; leerlingen Kindercampus Molenpark met de fiets naar school

Weer of geen weer; leerlingen Kindercampus Molenpark met de fiets naar school

Een basisschool met een vrijwel leeg fietsenrek

Tekst: Caitlin de Lang

LOMBOK – Het weer kan een belangrijke rol spelden in de dagelijkse routines van ouders en verzorgers, vooral als het gaat om het naar school brengen van hun kinderen. Maar op de in Lombok gevestigde basisschool Kindercampus Molenpark laten de ouders zich nauwelijks beïnvloeden door de weersomstandigheden. Dit is gebleken uit onderzoek van de Westkant Courant.

Dat de fietsenrekken van basisschool Kindercampus Molenpark helemaal vol staan komt niet zozeer door het lekkere weer. Uit onderzoek uitgevoerd op de school is namelijk gebleken dat 52 procent van de kinderen met de fiets naar school gaan. Het grootste deel van de respondenten geeft aan dat ze zich wat betreft de keuze van vervoer voor de kinderen niet of nauwelijks laten beïnvloeden door regen en slecht weer. Op de vraag in hoeverre de ouders de manier van transport laten beïnvloeden door de weersomstandigheden op een schaal van 1 tot 10, gaven de respondenten van Kindercampus Molenpark gemiddeld een 3 als antwoord. Dit is dus vrij laag.

In groepjes naar school
Anne-Hilde Lindeboom, lid van de ouderraad van de school en tevens moeder van twee kinderen, is blij dat de meeste kinderen op de fiets naar school komen. ‘Vanuit de school proberen we de kinderen en de ouders wel zo veel mogelijk aan te sporen om lopend of met de fiets naar school te komen. Op ouderavonden geven we al aan dat onze voorkeur ligt om kinderen te voet of met de fiets naar school te laten komen. Maar dit wordt ook met de leerlingen in de klas besproken’, vertelt ze. Ook zijn er ouders die zelf bezig zijn met het stimuleren van fietsen. ‘Er zijn zelfs groepjes ouders die samen met de kinderen naar school fietsen. Dat is niet alleen gezellig, maar het zorgt ook weer voor wat extra veiligheid op de weg’, aldus Lindeboom.

Jong geleerd is oud gedaan
Hildeboom vindt het belangrijk dat kinderen om leren gaan met verschillende weersomstandigheden. Dit merkt ze ook aan de volle fietsenrekken op regenachtige dagen. ‘De kinderen trekken een regenjas of regenpak aan en stappen gewoon op de fiets. Het scheelt dat de meeste kinderen van dichtbij komen waardoor ze niet lang door de regen hoeven te fietsen, maar ik merk ook aan mijn eigen kinderen dat ze die regen niet zo erg vinden. Ik kan ze nu wel met de auto brengen als het regent, maar als ze later naar de middelbare school gaan, wat niet alleen verder is maar waar ze ook nog eens verschillende lestijden hebben, zou het me niet eens lukken om ze met de auto te brengen en weer op te halen. Daarom laat ik ze nu al gewoon door de regen fietsen.’ Overigens betekent dat niet dat er met slecht weer helemaal geen extra auto’s te vinden zijn rondom de school. ‘Tuurlijk zie je wel dat er een aantal kinderen met de auto worden gebracht als het regent, of dat er kinderen gaan lopen als er sneeuw ligt, maar toch lijken dat geen grote aantallen te zijn.’

Dat er toch ouders zijn die tijdens een regenbui liever de auto pakken, kan Lindeboom ook wel begrijpen. ‘Iedereen moet hierin natuurlijk zijn eigen afweging maken, maar ik snap dat als je gewoon een stuk verder moet fietsen je ook geen zin hebt om samen met je kinderen helemaal doorweekt te raken. En soms is het ook gewoon fijn om lekker in de auto te zitten als het hard regent’, vertelt ze met een knipoog.

Op andere basisscholen in Lombok zijn er te weinig gegevens verzameld om te concluderen in hoeverre de ouders van die scholen het vervoersmiddel laten afhangen van de weersomstandigheden.

Verantwoording
Voor dit onderzoek is in mei een enquête uitgezet om te onderzoeken hoe basisschoolkinderen in Lombok en Oog in Al naar school gaan. Ook zijn we op zaken als motivatie, afstand tot de school, weersomstandigheden en de groepen van de leerlingen ingegaan. Deze enquête is verspreid via Facebook, Instagram, Twitter en flyers. In totaal hebben wij 84 respondenten gehad, waarvan er 26 aangaven kinderen te hebben die naar Kindercampus Molenpark gaan.  Zij konden ook aangeven hoeveel kinderen ze op die school hebben zitten en konden voor ieder kind een verschillend vervoersmiddel kiezen. De overige respondenten hadden kinderen op de overige zeven scholen zitten en er zijn nog twee scholen als vrije keuze ingevuld.
Als je het aantal respondenten tegenover het aantal scholen en het aantal leerlingen zet, kunnen wij concluderen dat we te weinig reacties op de enquête hebben ontvangen om echt conclusies uit het onderzoek te trekken. Vandaar dat er in dit artikel gefocust wordt op Kindercampus Molenpark. Naar aanleiding van de resultaten van de enquête zijn de gegevens geanalyseerd en verwerkt in dit artikel. Om de gegevens helder te maken is er gekozen om relevante gegevens te visualiseren. De visualisaties zijn gemaakt met Excel en LocalFocus.

Over de auteur

Caitlin de Lang

Mijn naam is Caitlin de Lang. Het allerleukste aan de journalistiek vind ik het vertellen van de verhalen van anderen. Iedereen heeft namelijk een eigen verhaal. Verder vind ik onderzoeksjournalistiek erg interessant, maar goede muziekjournalistiek weet mij ook te boeien.