SvJ media

Selecteer Pagina

Nieuwe AI-toepassing Journalistiek onderwijs: vraag het de cursusbot!

Nieuwe AI-toepassing Journalistiek onderwijs: vraag het de cursusbot!

Nationaal AI debat

Nieuwe AI-toepassing Journalistiek onderwijs: vraag het de cursusbot!

De Hogeschool Utrecht wil studenten AI-wijsmaken en wil het werk van docenten makkelijker maken met de inzet van de cursusbot. Zo heeft het tweedejaars vak Ondernemerschap en Innovatie op de SvJ  sinds kort een eigen cursusbot en Startup Game.

door | 10 12 2024, 17:12 | SvJ nieuw(s)

Op 16 december is het Nationaal AI debat in Tivoli Utrecht

De cursusbot is ontwikkeld in het AI proeflokaal van de Hogeschool Utrecht waar lector Wiemer Kuik van HBO ICT en SvJ-docent Bert Kok deel van uitmaken. Over de inzet van AI op deze nieuwe wijze in het journalistiek onderwijs zegt Kok: ‘Studenten kunnen aan de cursusbot praktische maar ook inhoudelijk vragen stellen over de cursus. Bijvoorbeeld over wat Design Thinking is. Maar ook wat de deadline is om de opdracht in te leveren.’  

Tijdswinst  

Naar verwachting zorgt de inzet van de cursusbot zowel bij docenten als studenten voor tijdswinst. Docenten krijgen minder vragen en de cursusbot is 24 uur per dag beschikbaar. Ook de cursus Ontwerpgericht Onderzoek & Innovatie in het eerste jaar Journalistiek werkt met een cursusbot. Daarnaast heeft Bert Kok speciaal voor de tweedejaars cursus Ondernemerschap en Innovatie nog een Startup Game ontwikkeld om studenten op een leuke manier stapsgewijs door de opdracht heen te brengen. In de video onder aan dit artikel gemaakt door redacteur Vos Vissers, vertelt Kok meer over de cursusbot bij Ondernemerschap en Innovatie en vertellen enkele studenten over hun eerste ervaring met de nieuwe cursusbot.  

AI Wijsheid 

Binnen het Lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie van de Hogeschool Utrecht wordt er ondertussen vanuit drie leerdoelen hard aan gewerkt om journalisten AI-wijs te maken. De onlangs gewonnen Comeniusbeurs gaat het mogelijk maken om AI een meer substantiële plek in het onderwijs aan de hand van de volgende drie leerdoelen: Kennis en bewustzijn van AI, kritisch bevragen van AI en bijtrainen en toepassen van AI.

Infographic Lectoraat Kwaliteitsjournalistiek in Digitale Transitie HU  Afbeelding: Ymke Pas

Nationaal AI-debat

HU-breed wordt goed gekeken naar hoe AI het beroepenveld, de maatschappij en het onderwijs verandert en beïnvloedt. Zo is er op 16 december het Nationaal AI Debat in Utrecht met medewerking van HU lector Artificial Intelligence Stefan Leijnen. Meer informatie en (gratis) kaarten vind je hier.

Over de auteur