SvJ media

Selecteer Pagina

Juicy journalistiek?

Juicy journalistiek?

Juicy journalistiek?

door | 3 06 2025, 10:06

Hazes is opnieuw gespot met zijn nieuwe vriendin op Ibiza. Alwéér, denken we allemaal. Toch klikken we. Toch kijken we. En natuurlijk is het een juicekanaal dat het als eerste deelt. Hun kracht? Snel, rauw en nergens van onder de indruk. Als een van de inmiddels honderden juicekanalen die Nederland telt weer eens zo’n scoop brengt waar de traditionele media hun vingers niet aan durven branden, geniet ik daar stiekem wel van.

Zonder blikken of blozen gooien influencers hun waarheid op internet. Vanwege hun status lijkt het wel of ze alles kunnen maken. Namen droppen. Privébeelden publiceren. Oordelen zonder hoor of wederhoor. Dat lef bewonder ik. Dat recht-voor-zijn-raap-gevoel. En daarmee lukt het hen, in tegenstelling tot de traditionele media, wél om miljoenen mensen te bereiken.

Volgens het Commissariaat van de Media gebruikte in 2024 maar liefst 78% van de jongeren sociale media als hun belangrijkste nieuwsbron. Instagram domineert in hun nieuwsconsumptie. Laat dat nou ook net een platform zijn waar de juicechannels zich thuis voelen. Wat wil je: voor maar 10 euro per maand, krijg je bij Life of Yvonne alle exclusieve juice. En zo’n exclusief kanaal met 4.000 abonnees levert maandelijks 40.000 euro op. Een flinke bijverdienste.

Ondertussen leren wij studenten journalistiek juist het tegenovergestelde en zit ik te zuchten op weer een ethiektoets. Daarin gaat het over nuance, verantwoordelijkheid en de journalistieke meetlat. Daar word ik op beoordeeld, streng én veel. Zonder die ene bron is mijn verhaal niet af, dus stel ik de deadline uit. Ook denken de meeste journalisten na over wat een publicatie met iemand doet. Kan iemand nog normaal over straat na de publicatie? Omdat we snappen dat nieuws mensen raakt.

Maar influencers? Die hebben van alles dat wij leren op school, geen last. Die denken vooral: hoeveel views gaat dit halen? Wat kan ik hiermee verdienen? En dan stel ik mezelf de vragen: Is wat influencers doen per se slecht? Zijn zij nu gewoon dapperder? Of zijn wij gewetensvoller? Ja en nee. De nieuwsconsumptie en daarmee ook het aanbod, is persoonlijker en emotioneler geworden. Het publiek wil meer dan de feiten. Ze willen ook gevoel, kleur, context en soms ook, wat juice. Precies wat influencers bieden, gekleurd, ongefilterd en regelmatig ongecheckt.

Moeten jonge journalisten als ik influencers dan na gaan doen of moeten wij beter uitleggen waarom wij die extra check wél doen. Tuurlijk wil ik ook scoren, maar liever met iets dat klopt. Dus laat influencers maar viraal gaan. Dan gaan journalisten voor verantwoordelijkheid. Dat lijkt mij uiteindelijk de beste vorm van invloed. En ik geloof dat mensen dat uiteindelijk ook waarderen, ook al lijkt het soms van niet… al zou ik die views soms best willen.

Over de auteur

Femke Vogels

Mijn naam is Femke Vogels en ik ben al een tijdje bezig binnen de journalistiek en de media!! In de afgelopen jaren heb ik veel ervaring op mogen doen. Ik heb mijn kennis en ervaringen kunnen verbreden in het schrijven van teksten, het doen van onderzoeken en het maken van merkanalyses. Ook heb ik veel praktijkgerichte onderdelen mogen beoefenen, zoals het maken van videos en fotografie. Ik heb door de jaren heen met stages en school, maar ook hierbuiten veel mooie opdrachten mogen maken. Daardoor heb ik dan ook mijn journalistieke eigenschappen flink kunnen ontwikkelen. Kortom; ik heb al veel ervaring maar er is altijd ruimte voor meer kennis en praktijk waarin ik nog meer kom te weten, kan doen én durf te doen. Ik hoop dit allemaal te kunnen bereiken in mijn eerste jaren als beginnend journalist aan de Hogeschool Utrecht.