SvJ media

Selecteer Pagina

RTL Nieuws transformeert voor het publiek van morgen

RTL Nieuws transformeert voor het publiek van morgen

RTL Nieuws transformeert voor het publiek van morgen

In de snel veranderende wereld van nieuwsmedia staan redactie, technologie en presentatie onder druk. RTL Nieuws, een van de grootste nieuwsorganisaties van Nederland, bevindt zich midden in zo’n transformatie die veel verder gaat dan alleen een nieuwe studio.  

door | 24 11 2025, 17:11 | ToekomstPERSpectief

De nieuwe studio van RTL Nieuws. Foto: RTL Nieuws

Volgens Thijs van Soest, oud-journalist bij RTL Nieuws en huidig woordvoerder, is de verandering diepgaand. ‘Het gaat niet alleen om visuele of technische vernieuwingen. We maken een transitie in hoe we verhalen vertellen en journalistiek bedrijven. Dat raakt processen, rollen en de manier waarop we ons publiek benaderen,’ vertelt hij.

Van lineair naar story-first 

Oorspronkelijk was nieuwsconsumptie vrij simpel. Kijkers keken op een bepaald tijdstip naar tv en de nieuwsagenda stond vast. Met de komst van online platforms, social media en streamingdiensten is dit veranderd. RTL Nieuws neemt afscheid van de oorspronkelijke manier van denken en gebruikt een story-first-aanpak.

Dit is een strategie waarbij het verhaal (story) centraal staat en de verschillende nieuwsplatforms (tv, website, app) als dienende elementen worden gebruikt. Dit om het verhaal op de best mogelijke manier te vertellen. RTL Nieuws zet in op meerdere platforms: televisie, online artikelen, social media en streamingvideo’s.

‘Het vraagt om een andere manier van werken,’ legt Van Soest uit. ‘Content moet vanaf het begin geschikt zijn voor elk medium. Dat vereist nieuwe workflows, ‘cloud-native’ technologie en samenwerking over de hele redactie.’ Het is een verandering die voor journalisten zowel uitdagingen als kansen biedt. Het wordt mogelijk om efficiënter op de actualiteit te reageren.

Data-en publieksgericht werken 

Een belangrijk onderdeel van de vernieuwing is de nadruk op data-en publieksgericht werken. Door inzicht te krijgen in kijk- en leesgedrag kan RTL Nieuws de content beter afstemmen op de behoeften en interesses van het publiek. Van Soest: ‘Het betekent niet dat we concessies doen aan onze kernwaarden: onafhankelijkheid, betrouwbaarheid en duiding blijven centraal staan. Maar we gebruiken data om onze verhalen effectiever te maken en beter te laten aansluiten bij wat ons publiek wil en nodig heeft.’

Het decor als symbolische stap 

Naast de redactionele en technologische veranderingen investeert RTL Nieuws in een volledig vernieuwde studio en decor. De nieuwe omgeving wordt naar verwachting in februari 2026 in gebruik genomen. Van Soest noemt het decor een ‘symbolische mijlpaal.’ Het staat voor de ambitie van RTL Nieuws om dé leidende videonieuwsorganisatie van Nederland te zijn.

Het nieuwe decor biedt meer creatieve mogelijkheden voor presentatoren en redacties. Interactieve schermen, flexibele werkruimtes en goed opnameapparatuur maken het mogelijk om verhalen op een visueel aantrekkelijke manier te presenteren. Ofwel, het nieuws zal voortaan ook verticaal zichtbaar zijn. Het is een goed voorbeeld van hoe techniek en journalistiek elkaar kunnen versterken.  

Van Soest benadrukt dat de transformatie zorgvuldig wordt begeleid. ‘We investeren in trainingen, coaching en de tools die onze journalisten nodig hebben. Het is belangrijk dat iedereen de kans krijgt zich aan te passen en te groeien, zodat we gezamenlijk de kwaliteit van onze journalistiek behouden en versterken.’ 

Een veranderend medialandschap 

De mediaconsumptie van vandaag is ingewikkeld. Kijkers verwachten snelle, betrouwbare informatie, maar ook context en duiding. Tegelijkertijd neemt de concurrentie toe met internationale nieuwsplatforms zoals social media influencers en streamingdiensten.

Door de transformatie van RTL Nieuws wordt de organisatie dus beter voorbereid om relevant te blijven in dit complexe medialandschap. Van Soest: ‘We willen dat ons publiek verhalen kan volgen op het platform van zijn keuze, met de diepgang en betrouwbaarheid die het van ons gewend is. Dat betekent dat we innovatief moeten zijn in presentatie, technologie en onze werkmethoden.’ 

Over de auteur

Sofie Bouwmeester

Sofie Bouwmeester (2006) is een beginnend journalist in opleiding aan de Hogeschool Utrecht. Zij is geïnteresseerd in de wereld om haar heen en houd van verhalen vertellen, vooral schriftelijk kan zij haar ei kwijt. Als kind stonden de teksten al snel op papier en ook creativiteit is een belangrijk aspect in haar nieuwsgierige karakter. Momenteel werkt ze als horecamedewerker in een Frans-Aziatisch restaurant in het Gooi en ze hoopt in de toekomst verder te kunnen in de jeugdjournalistiek.