Amersfoort

Selecteer Pagina

De Nieuwe Stadsmarkt verandert: vroeger alleen streekproducten, nu ook vintage kleding

De Nieuwe Stadsmarkt verandert: vroeger alleen streekproducten, nu ook vintage kleding

Bron: Stephen van der Pijl

AMERSFOORT Een mix van vintage kleding en lokale producten, dat is wat De Nieuwe Stadsmarkt tegenwoordig inhoudt. Afgelopen zaterdag vond het evenement weer plaats. Ik sprak met Rinke van ’t Holt en Cyril de Waard, de organisatoren van De Nieuwe Stadsmarkt, over de verandering van de markt door de jaren heen.

Is er een groot verschil tussen voor de samenwerking en nu?
‘Voordat Cyril erbij kwam, bestond de markt alleen uit streekproducten, van wat wij lokaal verkopen. Sinds de samenwerking is het een mix van lokaal eten en leuke spulletjes. Eerst waren het dus vooral producten die leuk zijn voor thuis, nu is dat aangevuld met bijvoorbeeld vintage kleding. We betrekken er ook muziek, workshops en uiteraard lokale producten bij. Bij muziek richten we ons ook op lokale artiesten. We hebben het daarnaast meer gericht op een evenement, waaronder de workshops vallen. Een van de workshops is een zangkoor voor kinderen, maar ook knutselen. Hierdoor blijven mensen langer hangen.’

Zit er een verschil in de producten die je verkoopt in het voorjaar en in het najaar?
‘Ja, het is echt een seizoensgerichte markt. In het voorjaar staan er mensen met bloemen en plantjes, en producten voor in de tuin. Dat is een verschil, want nu zie je meer producten voor binnenshuis. Ons doel is om zo veel mogelijk mee te gaan met het seizoen.’

Zijn er naarmate de tijd vorderde meer bezoekers gekomen?
‘We organiseerden eerst vier markten per jaar, maar we merkten dat ze niet allemaal even druk bezocht werden. We hebben op een gegeven moment besloten om de beste twee markten, de lentemarkt en de herfstmarkt, in stand te houden. Maar als antwoord op je vraag: ja, er komen meer mensen. Dat heeft denk ik vooral te maken met flyeren, social media en het feit dat je er al langer zit. Alle ondernemers moedigen we ook aan om zelf het evenement te promoten bij hun achterban. Dat helpt ook wel.’

Hoe komt het dat de verkopers er niet zijn voor een recordwinst?
‘We hebben heel veel trouwe ondernemers, die echt elk seizoen, elke markt hier bijwonen. De ondernemers genieten van het sfeertje dat er hangt; dat is namelijk heel gemoedelijk. Er is voor ieder wat wils, en de bezoekers die er komen, vinden ze het leukst. De ondernemers vinden het ook heel prettig dat je de auto dichtbij kunt parkeren; dat scheelt namelijk bij het opzetten van de markt. Dus, concluderend: onze ondernemers zijn er inderdaad niet voor een recordwinst, omdat ze ook zelf willen genieten van de markt en bijvoorbeeld een babbeltje met een bezoeker erg leuk vinden.’

Is dit niet ook een markt voor ondernemers die hier voor het eerst staan?
‘Ja, dat is het zeker. Mensen vragen daarbij hoe je zoiets aanpakt. Daar proberen wij ze uiteraard bij te helpen. Zo proberen we een nieuwkomer vaak naast iemand neer te zetten die al meer ervaring heeft. Zo kan de nieuwkomer afkijken bij de ervaren buurman; daar kun je als nieuwkomer veel van leren. Een mooi voorbeeld hiervan is Beanies Coffee; zij vroegen of we een tent voor ze konden regelen. Dat zijn jonge ondernemers die er gewoon gaan staan, en het loopt als een trein.’

Over de auteur

Stephen van der Pijl

Stephen van der Pijl (2006) is student aan de School voor Journalistiek. Ondanks dat ik geboren en getogen ben in Rotterdam koos ik voor Utrecht als stad om te gaan studeren. Ik ben momenteel actief als student tekst, met Amersfoort-Noord als plek om nieuws te maken. Ik heb veel interesses, van politiek nieuws tot aan sport, ik volg het allemaal. Tips of opmerkingen? U kunt altijd een mailtje sturen naar stephen.vanderpijl@student.hu.nl