Amersfoort

Selecteer Pagina

Samen op de catwalk voor een goed doel

Samen op de catwalk voor een goed doel

De modeshow

AMERSFOORT- Elk jaar organiseert Terre des Hommes een modeshow. Terre des Hommes is een internationale kinderrechtenorganisatie die zich inzet om kinderuitbuiting te stoppen. Bij deze show laten ze de kleding zien op de catwalk en kun je deze na afloop ook direct kopen. Het gaat om tweedehands kleding. De opbrengst van de kleding wordt geschonken aan het goede doel. Hans Gelauff is dertien jaar voorzitter geweest van Terre des Hommes.

Hans Gelauff, die dertien jaar lang voorzitter is geweest van Terre des Hommes, kijkt met trots terug op het evenement. ‘De modeshow is bedoeld om onze opbrengsten te vergroten en zo meer geld te genereren voor het goede doel,’ legt hij uit. ‘We hebben geen groot marketingbudget zoals sommige grotere organisaties, daarom grijpen we elk middel aan om publiciteit te krijgen. De modeshow is daar een uitstekend moment voor: het trekt aandacht, brengt mensen samen en creëert betrokkenheid.’

De modeshow heeft inmiddels een lange geschiedenis in Amersfoort. ‘Dit is inmiddels de negende of tiende editie,’ vertelt Gelauff. ‘De organisatie bestaat nu twaalf jaar, maar door de coronaperiode hebben we een paar jaar moeten overslaan. De eerste shows werden nog in onze winkel gehouden, maar dat werd op den duur te klein. Daarom hebben we gezocht naar een locatie waar we het groter konden aanpakken.’

Die zoektocht leidde uiteindelijk naar de St. Aegtenkapel, een plek die volgens Gelauff perfect bleek voor het evenement. ‘De sfeer, de belichting en de ambiance hier zijn werkelijk geweldig. Het voelt bijna alsof je een modeshow in Parijs bijwoont. Bovendien kunnen we hier op een goede manier laten zien dat tweedehands kleding nog uitstekend draagbaar is. We zijn daar erg streng in: alleen de kleding die echt geschikt is, wordt op de catwalk getoond. Alles wat niet past, wordt naar een andere winkel gebracht waar het wel verkocht kan worden. Zo werken we samen met zo’n veertig winkels in totaal.’

Achter de schermen zijn ongeveer veertig vrijwilligers actief, die een onmisbare rol vervullen in de organisatie van de modeshow. ‘Zij helpen bij de voorbereiding, het inrichten van de zaal, alles achter de schermen en natuurlijk bij de uitvoering van de modeshow zelf,’ zegt Gelauff. ‘Zelfs de modellen zijn allemaal vrijwilligers of directe familieleden. Dat maakt het extra persoonlijk en betrokken.’

Wat Gelauff zelf het mooiste moment van zo’n dag vindt, blijkt vooral verbonden aan de reacties van bezoekers. ‘Uiteindelijk heb je als retailer natuurlijk een klein tikje, het gevoel dat je graag een hogere omzet wil draaien dan vorig jaar. Dat hoort erbij. Maar het allerleukste moment is wanneer je hoort dat iedereen zegt: ‘’Wat was het leuk om erbij te zijn!’’ En dat ze ook nog iets moois hebben gevonden in de winkel. Dat geeft een geweldig gevoel.’

Bezoekers reageren over het algemeen zeer positief. ‘In de winkel vragen we altijd: ‘’Bent u bij de modeshow geweest?’’ En bijna altijd horen we enthousiaste verhalen terug. Je ziet het ook aan de sfeer: mensen haasten zich na de show naar beneden, want alles wat op de catwalk is getoond, ligt direct in de winkel. Dat verkoopt natuurlijk als een trein, en het laat zien dat mensen echt geïnspireerd raken door wat we laten zien.’

Ondanks het aftreden van Gelauff zal de modeshow ook volgend jaar gewoon doorgaan. Hij heeft het stokje overgedragen aan Huub Rohof, een ervaren retailer die onlangs met pensioen is gegaan. ‘Het is belangrijk dat er nieuwe ideeën en frisse energie binnenkomen. We zijn ruim op tijd begonnen met het zoeken naar iemand die deze rol kan overnemen, en Huub is die persoon geworden. Ik heb er alle vertrouwen in dat de modeshow volgend jaar doorgaat met dezelfde energie en toewijding.’

Gelauff benadrukt dat zijn rol als voorzitter nooit bedoeld was om alles zelf te bepalen, maar om de voorwaarden te scheppen waardoor anderen tot bloei kunnen komen. ‘Door drie kernwaarden centraal te stellen — erkenning, waardering en respect — laat je mensen in hun kracht komen. Zo kan ieder vanuit zijn eigen talent iets toevoegen aan de organisatie. Het team staat nu ontzettend sterk, en dat geeft me veel vertrouwen in de toekomst.’

 

Over de auteur