In de garages merken ze het elke dag, een tekort aan automonteurs. Ook in Amersfoort is dit een probleem. De wachtlijsten lopen op, soms tot wel weken lang. Terwijl de ervaren monteurs langzaam met pensioen gaan, stromen er te weinig jongeren in. Collin Vanheuverswijn, laatstejaars student en al werkzaam in een garage in Amersfoort, vertelt hoe hij dit merkt in de praktijk.
Collin, je zit nu in je laatste jaar. Merk je er veel van dat er te weinig automonteurs zijn?
‘’ Ja, elke dag. Elke dag is volgepland en het komt regelmatig voor dat we afspraken moeten verplaatsen. Dit betekent dat klanten soms wel een week extra moeten wachten tot hun auto klaar is. Dit is frustrerend voor de klant, maar ook voor ons. Wij willen onze klanten graag en snel helpen. Op de werkvloer zeggen ze vaak: ‘ als er nu een extra monteur aan komt kloppen, hebben we direct werk voor hem.’ ‘’
Waarom zijn er zo weinig automonteurs denk je?
‘’De oudere monteurs stoppen en er komen veel te weinig jongeren bij. Mensen hebben nog steeds het beeld dat automonteur vies en zwaar werk is. Zwaar is het soms wel, maar garages zijn tegenwoordig heel schoon en we werken veel met computers. Ik denk dat er ook te weinig geadverteerd wordt voor dit werk, bijvoorbeeld op middelbare scholen.’’
Hoe ervaar jij de werkdruk?
‘’Ik werk zelf vier dagen, de andere dag ga ik naar school. De dagen dat ik op de werkvloer ben is het eigenlijk altijd druk. We komen echt een paar handen te kort. Ik leer wel om goed te plannen door de druk, we moeten nu wel regelmatig kiezen wat nu wel en niet kan. Ik werk liever tien minuten langer en zorgvuldig, dan dat ik aan het eind zie dat ik een fout heb gemaakt en alles opnieuw moet. Na een werkdag ben ik wel moe, maar als alles op de planning toch is afgekomen, geeft het me wel een voldaan gevoel.’’
Wat vind jij zo leuk aan dit beroep?
‘’ Ik vond sleutelen altijd al leuk. Het begon bij scooters en zo is het overgegaan naar auto’s. Ik vind het interessant hoe de techniek erachter werkt. In dit vak is het zo leuk dat je direct resultaat ziet. Een auto die niet rijdt wanneer deze in de ochtend binnenkomt, rijd aan het eind van de dag weer als nieuw weg. Je bent de hele dag bezig en het is altijd gezellig in de werkplaats.’’
Wat moet er volgens jou gebeuren om meer jongeren geïnteresseerd te krijgen voor dit beroep?
‘’ Ik denk dat ze op middelbare scholen moeten laten zien hoe modern het vak geworden is. Er heerst nu een verkeerd beeld over automonteurs. Laat jongeren een dag meelopen in de garage om te zien hoe het er nu echt aan toe gaat. Wat voor mij ook een groot aandeel speelde was dat ik tijdens mijn studie gelijk al kon werken. Zo leer je het immers ook het beste. Alleen naar school gaan voor een praktisch beroep heb ik nooit begrepen. Het is juist leuk dat wat ik nu leer op school, ik gelijk kan toepassen in de praktijk.’’
Hoe zie jij je toekomst voor je?
‘’ Ik studeer dit jaar af en kan dan blijven werken waar ik nu werk. Ik wil dan graag doorgroeien. Als eerst wil ik mijn APK-keurmeester halen. Dit omdat hier ook een flink tekort aan is. Ik mag dan zelf auto’s keuren, nu moet er altijd iemand helpen wanneer ik een APK wil keuren. Wanneer dat gelukt is wil ik graag nog door met technisch specialist. Zo bouw ik steeds meer kennis op en kan ik langzamerhand meer verantwoordelijkheid nemen.’’
