AMERSFOORT — Tijdens Black Friday was het vrijdag 28 november opnieuw druk in de binnenstad. Terwijl veel mensen op zoek waren naar hoge kortingen, lieten Dille & Kamille en Extinction Rebellion juist hun kritiek horen op de jaarlijkse koopdag en de impact ervan op mens en milieu.
Black Friday blijft populair. In de Langestraat liepen de hele dag door mensen met grote tassen uit de winkels. Veel consumenten wachten bewust op deze dag om duurdere producten goedkoper te kopen.
Toch doet niet iedereen mee. Dille & Kamille kiest al vier jaar voor een ‘Green Friday’. In plaats van aanbiedingen kregen bezoekers een gratis zakje zaadjes. Daarmee wil de winkel laten zien dat duurzaamheid voor hen belangrijker is dan deelname aan de kortingsdag.
Extinction Rebellion protesteert opnieuw
Tussen de menigte liep ook een groep demonstranten van Extinction Rebellion (XR). Ze droegen borden met teksten als ‘Black Friday Kills’ en riepen voorbijgangers op om bewuster te consumeren.
“Black Friday geeft mensen het gevoel dat ze iets moeten kopen,” zegt XR-lid Julia, die alleen met haar voornaam genoemd wil worden. “Veel kortingen lijken groter dan ze zijn. Bedrijven verhogen eerst prijzen en laten het daarna lijken alsof je een deal krijgt. Het is echt misleidend.”
Volgens Julia krijgt XR regelmatig kritiek, vooral online. Bij een andere actie in Utrecht stonden de reacties op Facebook vol nare opmerkingen. “We komen op voor het klimaat, maar de boosheid richt zich vaak op ons in plaats van op de bedrijven die overconsumptie aanjagen. Dat voelt gewoon krom.”
Black Friday populair, maar discussie groeit
Hoewel Black Friday winkeliers veel oplevert, groeit de vraag of de kortingsdag nog past binnen een duurzamer toekomstbeeld. In Amersfoort waren vrijdag beide kanten duidelijk zichtbaar: volle winkelstraten en een veel sterker tegengeluid.
