Amersfoort

Selecteer Pagina

Kledingwinkel Kloos in Amersfoort laat Black Friday bewust voorbijgaan

Kledingwinkel Kloos in Amersfoort laat Black Friday bewust voorbijgaan

Zelfs zonder korting trekt winkel Kloos de aandacht tijdens black friday

AMERSFOORT – Veel winkels doen dit jaar mee aan Black Friday met grote kortingen op talloze producten. Maar in de Amersfoortse kledingzaak Kloos blijft het rustig: eigenaresse Ellen Verhoef kiest er bewust voor niet mee te doen.

Volgens Verhoef past Black Friday niet bij de waarden van haar winkel. Kloos richt zich op duurzame, kwalitatieve merken met een vaste klantenkring. ‘We hebben heel veel vaste klanten,’ vertelt Verhoef. ‘Ik vind het gewoon niet fair. Mensen kopen het hele jaar door, en dan zou ik opeens één dag flinke korting geven.Ik heb er één keer aan meegedaan, jaren geleden. Toen had ik alle zwarte kleding, behalve die van Studio Anneloes, afgeprijsd. Ik voelde me gewoon schuldig dat iemand dan iets aan had dat ze net de week ervoor had gekocht en dat dat dan nu is afgeprijsd.’

Daarnaast vindt ze het principe achter Black Friday problematisch. Veel merken produceren speciaal voor de kortingsweken extra goedkope items. ‘Dat vind ik gewoon niet goed. Er wordt zoveel overproductie gemaakt voor Black Friday, en dat past niet bij hoe wij werken,’ legt ze uit. Merken waar Kloos veel mee samenwerkt, zoals Loïs en Studio Anneloes sturen ook een mailtjes naar de verkoper om te vragen of ze niet aan black friday mee willen doen.  “Als je veel korting gaat geven ben je het merk ook gewoon kwijt, dat wil ik ook gewoon niet riskeren.”

De enige manier van korting in de winkel Kloos is aan de wand van het Re-use schap. ‘Vooral om te laten zien dat kleding gewoon veel langer mee kan.’ Volgens Verhoef  ‘Ik dacht eerst de klanten er niet zoveel op zouden letten. Maar zelfs de vaste klanten die normaal alles nieuw kopen pakken daar nog wel eens iets uit.’ 

 

Black Friday wordt volgens velen gezien als een verademing. Alle benodigdheden, plus veel meer, liggen met hoge kortingen in de grote ketens. Lokale ondernemingen gaan echter rond de tijd van Black Friday nog een zwaardere concurrentiestrijd aan met grote ondernemingen. Verslaggever Tessel Keizer ging in gesprek met Ellen Verhoeff, eigenaresse van kledingzaak Kloos in Amersfoort. Samen praten ze over hoe je in deze tijden nog steeds klanten blijft trekken.

Over de auteur