Amersfoort

Selecteer Pagina

‘Het gaat ons niet om de kramen, maar om de mensen’

‘Het gaat ons niet om de kramen, maar om de mensen’

Organisator Carel Jansen staat naast de liedschrijver op het podium van de Kerstmarkt Kattenbroek, terwijl muzikanten optreden tijdens het evenement in winkelcentrum Emiclaer.

EMICLAER – Al vroeg in de ochtend bouwen vrijwilligers kramen op in winkelcentrum Emiclaer. Op zaterdag 13 december vindt hier de Kerstmarkt Kattenbroek plaats. Organisator Carel Jansen vertelt waarom dit jaarlijkse evenement volgens hem meer is dan een gezellige dag: het moet mensen in de wijk samenbrengen en eenzaamheid verminderen.

Voor bezoekers is de Kerstmarkt Kattenbroek een paar uur gezelligheid, maar achter het evenement zit een lange voorbereiding en een duidelijke gedachte. De kerstmarkt bestaat sinds 2017 en begon klein. “We startten met een kerststukjesactie,” vertelt Jansen. “Basisschoolleerlingen maakten kerststukjes die we uitdeelden aan senioren in de wijk.” Dat initiatief werd meerdere jaren herhaald.

Na een tijdje ontstond het idee om het groter aan te pakken. “We dachten: kunnen we hier niet meer van maken? Een echte kerstmarkt?” Dat lukte. Wat begon als een klein initiatief groeide langzaam uit tot een jaarlijks wijk­evenement. In 2025 vindt de vierde editie plaats. “Daar zijn we best trots op,” zegt Jansen.

De belangrijkste reden om de kerstmarkt te organiseren is sociale verbinding. Volgens Jansen is dat de kern van alles wat de stichting doet. “We willen bijdragen aan sociale cohesie en eenzaamheid verminderen. Dat geeft ons energie.” De kerstmarkt is voor hem geen doel op zich, maar een middel om mensen bij elkaar te brengen.

Die gedachte staat centraal in het hele programma. De kramen trekken mensen naar het winkelcentrum, maar wat daar gebeurt is belangrijker. Er zijn gezamenlijke activiteiten zoals zingen op het podium, een brunch en high tea voor senioren en het uitdelen van kerststukjes. “Het gaat om samen zijn en samen doen,” legt Jansen uit.

Een bewuste keuze is dat alles gratis is. “We willen niemand uitsluiten,” zegt hij. “Mensen die eenzaam zijn, hebben vaak ook minder geld. Dan moet je geen financiële drempel opwerpen.” De kosten worden betaald door sponsors, subsidies van de gemeente en samenwerking met de winkeliersvereniging. “Zo kunnen we alles toegankelijk houden.”

In het begin richtte de kerstmarkt zich vooral op senioren. Dat is nog steeds belangrijk, maar het evenement is breder geworden. Dit jaar is er extra aandacht voor kinderen van ongeveer vijf tot twaalf jaar, met spelletjes en knutselactiviteiten. “We willen dat ook zij iets hebben waar ze plezier aan beleven,” zegt Jansen.

Verbinding ontstaat niet alleen op de dag zelf, maar ook in de voorbereiding. Een grote groep vrijwilligers helpt mee. “Niet iedereen kan evenveel doen, en dat is oké,” vertelt Jansen. “Ook een kleine bijdrage kan voor iemand veel betekenen.” Binnen de organisatie wordt niemand afgerekend op inzet. Alles telt mee.

Volgens Jansen heeft de kerstmarkt zichtbaar invloed op de sfeer in de wijk. Bewoners kijken uit naar het programmaboekje met activiteiten en kortingsacties. “En na afloop merk je het ook,” zegt hij. “Als ik mensen later weer tegenkom, krijg ik soms gewoon een duimpje omhoog.”

Wat hij hoopt dat bewoners meenemen, houdt hij bewust simpel. “Als mensen een leuke dag hebben gehad, dan is dat al mooi. Dat ze hebben genoten van de optredens of met een kerststukje naar huis gaan.” Het grotere doel blijft sociale verbinding, maar plezier staat voorop.

De organisatie begint al na de zomervakantie. Sponsors worden gezocht, vergunningen aangevraagd en activiteiten voorbereid. In de laatste weken neemt de druk toe. Op de dag zelf zijn vrijwilligers vroeg aanwezig om alles op te bouwen. “Dat hoort erbij,” zegt Jansen. “Samen opbouwen en samen afsluiten.”

Uitdagingen zijn er ook. Niet iedereen is enthousiast over kerst of over een levende kerststal. Kritiek wordt gehoord, maar krijgt niet de overhand. “Je kunt altijd iets vinden om negatief over te zijn,” zegt Jansen. “Wij proberen het positieve te blijven benadrukken.” Negatieve reacties blijven volgens hem beperkt.

Samenwerking met andere organisaties en winkeliers is onmisbaar. Het winkelcentrum is bewust gekozen als locatie. “Mensen komen hier toch al,” zegt Jansen. “Dan zien ze wat er gebeurt en blijven ze hangen.” Zo blijft het evenement lokaal en toegankelijk.

Persoonlijk leeft Jansen sterk naar de kerstmarkt toe. “Ik krijg energie van blije mensen,” zegt hij. Voor hem is het evenement geslaagd als het gezellig druk is, mensen samen dingen doen en vrijwilligers na afloop zeggen dat ze volgend jaar weer mee willen doen.

Zijn boodschap aan andere wijken is duidelijk: kijk verder dan alleen het programma. “Kijk waar de wijk behoefte aan heeft en durf te investeren in verbinding.”

Over de auteur

Sümeyye Gürkan

Sümeyye Emine Gürkan (2004) is student aan de School voor Journalistiek in Utrecht. Ze koos voor de opleiding omdat ze mensen een stem wil geven die zelf vaak geen kans krijgen om gehoord te worden. Haar journalistieke interesse ligt bij cultuur, mensenrechten en bredere maatschappelijke thema’s, onderwerpen waarin ze zich graag verder wil verdiepen en ontwikkelen. Naast haar studie speelt ze viool en laat ze zich inspireren door muziek, cultuur en verhalen die verbinden.