Restaurants in heel Nederland verlagen tijdelijk hun prijzen om gasten over de drempel te helpen en nieuwe keukens te laten ontdekken tijdens de Nationale Restaurantweek. De actie is in volle gang en loopt nog tot 30 september.
De Nationale Restaurantweek wordt al meer dan tien jaar twee keer per jaar georganiseerd. Het doel is gasten te laten kennismaken met restaurants waar ze normaal misschien niet snel zouden reserveren. Voor ondernemers is het een kans om een breder publiek te bereiken en nieuwe klanten aan zich te binden.
Ook in de regio Amersfoort is dat effect merkbaar. Bij restaurant Dims in Hooglanderveen merken ze dat veel reserveringen rechtstreeks uit de actie voortkomen. ‘Het doel is om nieuwe klanten aan te trekken en er vaste gasten van te maken,’ zegt bedrijfsleider Philou de Vries, dochter van eigenaar Vincent de Vries.
Volgens haar kiezen bezoekers tijdens de Restaurantweek vaker iets anders dan hun gebruikelijke voorkeur. ‘Mensen komen wat meer uit hun comfortzone tijdens deze actie. Hierdoor proberen ze eens wat nieuws wat ze anders niet snel zouden kiezen,’ vertelt ze.
Ondanks de drukte blijft de voorbereiding in de keuken hetzelfde. Met de deelname aan de Restaurantweek hoopt het restaurant op meer terugkerende gasten. Voor de bezoekers is het meer een kans om tegen een lagere prijs nieuwe restaurants te ontdekken.