Amersfoort – Op tientallen extra straten gaat de maximumsnelheid vanaf 30 januari 2026 omlaag naar 30 kilometer per uur. De maatregel is ingevoerd op voorstel van D66-raadslid Dirk-Joost van Hamersveld en moet de verkeersveiligheid voor fietsers, voetgangers en omwonenden verbeteren en de stad leefbaarder maken.
Volgens de gemeente komt er 58 kilometer aan extra 30 km/u-wegen bij. Dat is een groei van ongeveer 9 procent van het bestaande 30 km/u-wegennet. Daarmee geldt de lagere snelheid straks op ruim 78 procent van de straten in de stad.
Van Hamersveld ziet duidelijke voordelen van de maatregel. ‘We zien dat lagere snelheden daadwerkelijk leiden tot veiliger situaties. In Amersfoort merken we nu ook al in de praktijk dat de resultaten er zijn.’ zegt Van Hamersveld. Volgens hem is het verlagen van de snelheid alleen niet voldoende. De inrichting van de straat speelt net zo’n belangrijke rol. Wegen worden versmald en er komt meer groen zoals bomen en hagen, waardoor de weg optisch smaller lijkt en automobilisten automatisch langzamer rijden.
Een concreet voorbeeld is de herinrichting van de Vermeerstraat. Deze straat werd vorig jaar omgevormd tot fietsstraat. De snelheid ging van 50 naar 30 kilometer per uur en de weg werd smaller. De vroegere fietsstroken zijn geïntegreerd in de rijbaan waardoor ruimte ontstond voor een breder voetpad en extra groen.
De gemeente wijst op de noodzaak van de maatregel. In 2024 vonden in Amersfoort 1150 verkeersongevallen plaats waarvan zes met dodelijke afloop. Bij 179 ongevallen raakte iemand gewond. Een groot deel van de slachtoffers waren fietsers.
Met de uitbreiding van de 30-kilometerzones verwacht Amersfoort dat straten veiliger, rustiger en aangenamer worden voor alle weggebruikers.
