Amersfoort

Selecteer Pagina

Fietsdag laat twee gezichten zien in Amersfoort: actie en beleid

Fietsdag laat twee gezichten zien in Amersfoort: actie en beleid

Foto: Fiets Unplash

AMERSFOORT – Op 3 juni, tijdens Nationale Fietsdag, organiseerde Fietsenmaatjes Amersfoort extra ritten voor mensen die niet zelfstandig kunnen fietsen, vertelt coördinator Marie-Louise Hehenkamp. De Fietsersbond Amersfoort deed bewust niet mee aan de actiedag. Volgens secretaris Pieter Peeters ligt hun taak bij het overleg met de gemeente over veiliger en beter fietsen in de stad. Twee verschillende aanpakken, met hetzelfde doel: de fiets als blijvend middel voor beweging en bereikbaarheid.

Fietsenmaatjes brengt mensen in beweging
Op 3 juni zette Fietsenmaatjes Amersfoort extra duo-fietsen in. De organisatie maakt het mogelijk voor mensen die niet zelfstandig kunnen fietsen om toch samen de weg op te gaan. ‘We hebben nu zo’n 5000 deelnemers en vrijwilligers in totaal,’ vertelt Marie-Louise Hehenkamp, initiatiefnemer van Fietsenmaatjes Amersfoort en coördinator in twee wijken. De doelgroep is breed, van jongeren met evenwichtsproblemen tot ouderen met dementie.

‘Fietsen gaat niet alleen om beweging. Het gaat ook om sociaal contact, samen buiten zijn en weer meedoen.’

Onze jongste gast is vijftien, de oudste 105,’ zegt Hehenkamp. ‘Fietsen gaat niet alleen om beweging. Het gaat ook om sociaal contact, samen buiten zijn en weer meedoen.’ Volgens haar zijn de ritten niet alleen waardevol voor de gasten, maar ook voor de vrijwilligers. ‘Iedereen komt blij terug. En je plant samen wanneer je fietst, dus het is ook nog eens flexibel.’

Fietsersbond richt zich op langetermijnprojecten
De Fietsersbond Amersfoort deed niets met Nationale Fietsdag. Pieter Peeters, secretaris van de lokale afdeling, legt uit waarom: ‘Actiedagen worden landelijk georganiseerd. Wij houden ons bezig met de praktische kant, het verbeteren van fietsroutes en meedenken met de gemeente over de inrichting van de stad.’ Volgens Peeters ligt de kracht van hun werk juist in structurele verbeteringen. ‘We geven advies bij nieuwbouwprojecten, rotondes of gevaarlijke kruispunten. Zo hebben we recent nog input geleverd bij de herinrichting van De Nieuwe Poort.’ Ook noemt hij een fietspad bij de Barchman Wuytierslaan. ‘Dat was te smal en gevaarlijk. Na onze melding is het pad binnen enkele maanden verbreed en opnieuw betegeld.’ Toch vindt hij Nationale Fietsdag wel waardevol. ‘Het houdt het onderwerp levend. En als je kijkt naar steden die echt inzetten op fietsen, zie je hoe groot het verschil kan zijn.’

Fietsen als oplossing voor een volle stad
Volgens Peeters is fietsen de oplossing voor veel stedelijke problemen. ‘Het is stil, schoon, gezond en neemt weinig ruimte in. Zeker in een stad als Amersfoort, waar steeds meer mensen wonen, heb je mobiliteit nodig die geen extra ruimte kost.’ Tegelijk benadrukt hij dat fietsen niet altijd vanzelfsprekend is.

‘Voor ritten onder de vijf kilometer is de fiets vaak de logische keuze.’

‘Er zijn mensen die echt een auto nodig hebben, denk aan artsen met nachtdienst, mensen met een beperking of hulpdiensten. Maar voor ritten onder de vijf kilometer is de fiets vaak de logische keuze.’ Zijn boodschap aan inwoners van Amersfoort is simpel: ‘Blijf fietsen. En als je het niet doet, probeer het. Je merkt vanzelf dat je met minder stress op je bestemming aankomt.’

Vrijwillige inzet maakt het mogelijk
Bij Fietsenmaatjes draait het om samenwerking en betrokkenheid. De fietsen zijn kostbaar en vragen om onderhoud. ‘We gebruiken stallingen met codesloten, zodat vrijwilligers de fietsen makkelijk kunnen gebruiken,’ legt Hehenkamp uit. De organisatie brengt vrijwilligers en gasten met elkaar in contact voor gezamenlijke fietstochten. ‘Iedereen krijgt een intake en doet eerst een oefenrit. Daarna kunnen ritten flexibel ingepland worden via een online agenda.’ Ze benadrukt dat het niet alleen om fietsen gaat. ‘Onze gasten komen vaak nauwelijks nog buiten. Met een duo-fiets kunnen ze weer de natuur in, een praatje maken, zich weer onderdeel voelen van het dagelijks leven.’ Pieter Peeters glimlacht als hij zijn favoriete route omschrijft: ‘Mijn vrouw werkt in Den Dolder en soms fiets ik met haar mee. Dat is 12,5 kilometer, waarvan je er zeker tien dwars door het bos fietst. Geen auto’s, geen haast. Alleen vogels en soms een ree. Dat is onbetaalbaar.’

Over de auteur