Met de invoering van betaald parkeren wil de gemeente Amersfoort de stad duurzaam en leefbaar houden. Het nieuwe parkeerbeleid zal de burger vaker moeten ontmoedigen om zich met de auto te vervoeren en eerder stimuleren om te fietsen of gebruik te maken van het openbaar vervoer.
Per 1 oktober gaat het beleid van start in de wijken Kruiskamp, de Hoef en delen van Randenbroek en het Vermeerkwartier, hierna volgen nog 4 fases waarin het beleid in andere delen van Amersfoort in werking treedt.
74% Van de inwoners van Amersfoort stemde, eind november 2023, tegen het betaald parkeren plan van de gemeente. Toch heeft de gemeente de plannen doorgezet en zal het grootste gedeelte van de inwoners teleurgesteld zijn.
Niet alle inwoners zijn tegen het plan. Thijs den Hartog bekijkt het van een andere kant “ruimte in het centrum van Amersfoort is schaars en daarom duur.” Over het feit dat de boetes tegenwoordig erg hoog zijn en dit met het nieuwe parkeerbeleid ook een rol zal gaan spelen zegt Thijs: “Dat vind ik wel iets anders dan betaald parkeren omdat je daar inderdaad onterecht vooral inkomsten aan het halen bent om de staatskas te spekken, ik denk dat dat voor parkeerheffingen toch wat anders ligt.”