LEUSDERKWARTIER – De Week Tegen Pesten moet een week lang extra aandacht geven om pesten tegen te gaan. Echter zet MBO Amersfoort Zorg & Welzijn de week niet expliciet centraal. Paula van Arnhem, clustercoach binnen de school, zegt dat de school juist voor een structurele, doorlopende aanpak kiest. Om pesten en buitensluiten ten alle tijden te voorkomen en aan te pakken, strevend naar een algemeen sociaal veilig klimaat.
MBO Amersfoort, de school voor Gezondheidszorg en Welzijn, zit boven op het welzijn van hun studenten. De school begint vóór de start van de opleiding al met hun aanpak om studenten comfortabel te maken op school. Terwijl ze langskomen, een soort ‘matching day’, maken de jongeren kennis met de school, docenten en coaches, en hun studieloopbaanbegeleider (SLB’er). Ook worden de studenten uitgenodigd om hun ouders of belangrijke naasten mee te nemen. “We werken heel graag samen met de mensen om een student heen”, zegt van Arnhem.
De school heeft verschillende interventies om een fijn pedagogisch klimaat neer te zetten. Daarbij stelt de school zichzelf enkele vragen om te bepalen wat nou belangrijk is. ‘Hoe zorgen we voor een goede relatie onderling? Hoe zorg je voor goed contact? En hoe zorg je óók voor een omgeving op het moment dat het niet goed gaat, hoe een student support ervaart en zich gehoord en gezien voelt?’ Zo wil MBO Amersfoort niet alleen een curriculum ontwikkelen, maar ook de klas en de individuele student begeleiden.
Van Arnhem is zich ervan bewust dat pestgedrag niet zomaar verdwijnt of opgelost is. “Natuurlijk is pesten en buitengesloten worden hier aan de orde van de dag. Dat is misschien hard”, zegt de clustercoach. “Maar we doen ook heel hard ons best. We hebben geen tolerantie, zodra het gezien is, komt het naar buiten.” Toch werpt de aanpak volgens van Arnhem zijn vruchten af. Uit recente evaluaties van de school die de coaches en SLB’ers hebben, blijkt de sfeer in de klassen positiever. “We zien groei in studentenparticipatie en in hoe studenten met elkaar omgaan. Het moet niet alleen onze school zijn, maar ook die van hen.”