SvJ media

Leesfanaten verzamelen bij de Journalistieke Boekenclub

Foto: Arend Koldenhof

Leesfanaten verzamelen bij de Journalistieke Boekenclub

Er is een leesclub op de School voor Journalistiek. Veertien studenten van onze opleidingen verzamelen een keer per maand om een boek te bespreken. Ook gaan zij in gesprek met verschillende schrijvers. Dit is allemaal onderdeel van een nieuwe honours: de Journalistieke Boekenclub.

door | 1 12 2023, 11:12 | SvJ nieuw(s)

De poster van de Journalistieke Boekenclub  Foto: Arend Koldenhof

Docenten Mustapha Esadik, Laurence de la Porte en Gerrit-Jan KleinJan komen samen met het idee voor deze honours. Dat vertelt Mustapha ons. “We vinden alle drie lezen leuk. Ik ben naast docent ook werkzaam voor Stichting Lezen en binnen die organisatie hebben ze ook een leesclub. Het idee om een boekenclub bij ons op school te beginnen heb ik voorgesteld aan Laurence en Gerrit-Jan.We vonden het interessant om hier een honourstraject van te maken en daar zijn we mee aan de slag gegaan.”

De indruk dat studenten steeds minder lezen bevestigt Mustapha. “Ik heb geen onderzoeken geraadpleegd, maar op basis van mijn eigen ervaringen en die van collega’s heb ik wel het idee dat studenten minder lezen dan een aantal jaar geleden. Ook worden er minder Nederlandstalige boeken gelezen.” De honours is een mooie manier om studenten meer aan het lezen te krijgen. “Er zitten wel studenten in de groep die aangeven dat zij dit zien als een stok achter de deur om meer te gaan lezen,” aldus Mustapha.

Lezen is voor een journalist heel belangrijk vindt Mustapha. “Als journalist moet je natuurlijk goed geïnformeerd zijn. Daar moet je veel voor lezen. Ook is het zo dat als je veel leest, dat je ook sneller leert lezen. Daar kan je later, als je op een redactie zit en veel teksten moet lezen, veel aan hebben.”

Boeken bespreken en gastlezers

De boekenclub komt een keer per maand bij elkaar. “Het eerste uur bespreken het boek dat we allemaal hebben gelezen. Het tweede uur is er een gastspreker. Die gasten zijn recensenten, schrijvers en onderzoeksjournalisten,” vertelt Mustapha.

De studenten gaan tijdens de honours drie fictie en drie non-fictie boeken lezen. Over een van elk moeten zij een recensie gaan schrijven. “Uiteindelijk willen we het afsluiten met een literaire talkshow. Hoe die er precies gaat uitzien weten we nog niet helemaal,” sluit Mustapha mee af.

De club kwam vorige week voor het eerst bij elkaar. Dat was meteen leuk vertelt Mustapha. “We hebben met de groep elkaars ervaringen besproken met lezen. Ook hebben we gesproken over hoe iedereen aan het lezen is geraakt.” Mustapha vertelde aan de studenten ook zijn verhaal hoe hij is begonnen met lezen. “Toen ik vijftien was kreeg ik van mijn zus het boek: legendarische voetbalhelden. Dat was een boek over vijftig wereldspelers van die tijd. Het waren niet alleen levensverhalen, maar ook andere invalshoeken zoals de politiek in Brazilië en voetbal of de economische kant van de sport. Daardoor raakte ik ook weer geïnteresseerd in die onderwerpen. Daar ging ik dan weer boeken over lezen en zo ben ik steeds meer in de wereld van de boeken beland.

Eerder schreef Neeltje Huirne deze column op SVJmedia over taal en lezen.