SvJ media

Akkoord met het regeerakkoord?

Rechten illustratie: Pepijn van der Putten

Akkoord met het regeerakkoord?

door | 27 05 2024, 12:05

Ben ik akkoord met het regeerakkoord? Niet dat iemand van de coalitiepartijen mij dat vraagt. Niet dat ik daar over ga. Niet dat mijn mening ertoe doet. Ik vind sowieso dat meningen te vaak boven feiten worden gesteld: dat is dan weer wel een mening of ondertussen een feit? Als je het mij toch vraagt, klopt de volgorde niet. Kijk naar de natuur. Als je de natuur juist vooropstelt in plaats van achteraan zoals nu in de naam van het ministerie en het regeerakkoord, volgt de rest van visserij tot voedselzekerheid vanzelf! Doe datzelfde met de bescherming van onze democratie, dan zal ook een sterke en onafhankelijke media, kunst en cultuursector vanzelf volgen.

Rechten afbeelding: Pepijn van der Putten

Los van links of rechts wil ik hier dwars door het midden een paar zaken uit het hoofdlijnenakkoord met bijbehorende feitelijke gevolgen opsommen die ons vak aangaan, én vooral ook de toekomst van ‘mijn’ studenten.

• (Digitale) kranten en boeken worden duurder (BTW van 9% naar 21%) – de leesvaardigheid onder jongeren daalt al jaren (Stichting Lezen en schrijven, 2023)
  • De Nederlandse Publieke Omroep moet 100 miljoen bezuinigen: in landen waar onafhankelijke media is afgeschaft, zie je mogelijke gevolgen (Consilium Europa, 2024)
  • Kunst- & cultuur kaartjes worden duurder: het verheffend effect van kunst & cultuur is al eeuwen bekend (Motivaction, 2023)

Dat in een rechtsstaat betrouwbare informatievoorziening van wezenlijk belang is en kwalitatief hoogwaardig moet worden vormgegeven en gewaarborgd, wordt gelukkig niet ontkend in het regeerakkoord (Pagina 19). Hoe dat te doen met bovenstaande beloofde bezuinigingen wordt de uitdaging. En daarbij gaat het wat mij betreft niet om bestaanszekerheid/banen maar om de kern van ons vak. Journalisten hebben een informerende taak maar zijn van oudsher ook hoeders van de democratie. Daarin spelen persvrijheid, boeken, kunst en cultuur een cruciale rol.

Toch kan je alles hierboven gezegd en geschreven direct weer vergeten. Want of ik en meer journalisten wel of niet akkoord zijn met het regeerakkoord, doet er niet toe. Onze mening doet er alleen toe in het stemhokje en daar hebben heel veel Nederlanders wél voor de aanstaande regering gekozen, inclusief regeerakkoord en aanstaande bezuinigingen. Dus tot een volgende regering moeten en kunnen journalisten maar één ding doen: niet meedraaien in het meningencircus, blijven doen wat we behoren te doen. Onafhankelijk informeren over wat goed gaat en wat minder goed gaat in het belang van de samenleving. Journalisten zijn geen vijand maar vriend van het volk. Wij geven het volk een stem en controleren de machthebbers of ze hun werk doen in het belang van het volk. Dat is hoe democratie werkt, daar ben ik mee akkoord. Wie kan daar tegen zijn?

Tips zijn welkom
Kijk hier (https://www.youtube.com/watch?v=zdwpso4sRjY) als je wilt weten wie er in de redactie van SVJmedia zitten. Mail ons svjmedia@hu.nl als je leuke tips hebt voor ons en als het jou ook leuk lijkt om in de toekomst ook (video)verhalen te maken voor dit platform voor en door jonge journalisten van de School voor de Journalistiek Utrecht.