CULEMBORG – Het is weer zover, de Kinderboekenweek is weer van start gegaan. Bij dit evenement worden kinderen gestimuleerd om meer te gaan lezen. In een tijd waarin sociale media een steeds grotere rol gaat spelen, is het van belang om dit evenement goed onder de aandacht te brengen. Rozemarijn Visser is één van de mensen die hier het voortouw in neemt.
Door: Noa Maat
Rozemarijn Visser is persvoorlichter kind- en jeugdcampagnes van de stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB). Met haar werk zorgt ze ervoor dat de Kinderboekenweek een week vol plezier voor kinderen wordt. Naast de Kinderboekenweek is zij ook betrokken bij de Nationale Voorleesdagen.
Wat is volgens u het belangrijkste doel van de Kinderboekenweek?
‘De Kinderboekenweek heeft eigenlijk twee doelen. Ten eerste is er het doel om zoveel mogelijk kinderen, ouders en docenten kennis te laten maken met kinderboeken en leesplezier op te wekken. Ten tweede willen we ook de verkoop en uitleen van kinderboeken stimuleren.’
Het thema van dit jaar is ‘Vol avontuur’. Hoe is dit thema gekozen en wat hoopt u dat kinderen eruit halen?
‘Voor de Kinderboekenweek kiezen we altijd voor een vrolijk thema, omdat de Kinderboekenweek een week is waarin we boeken, lezen en leesplezier vieren. Het is natuurlijk wel belangrijk dat er veel kinderboeken over het thema zelf zijn geschreven. Ook moet het thema goed passen bij de belevingswereld van kinderen. Met het thema van dit jaar, Vol avontuur, vieren we de kracht van boeken om grootse en meeslepende avonturen te beleven in je hoofd.’
Hoe ziet u de rol van de Kinderboekenweek in een tijd waarin elektronische apparaten een steeds grotere rol spelen in het leven van kinderen?
‘Juist in een tijd waarin schermen zo’n grote rol spelen, laat de Kinderboekenweek zien hoe waardevol én leuk lezen is. Boeken bieden kinderen ontspanning op een manier die zij niet kunnen krijgen via een scherm.’
Op welke manier probeert de Kinderboekenweek kinderen te stimuleren om boeken te lezen naast alle digitale afleiding?
‘Door de Kinderboekenweek te organiseren! In de tien dagen dat de Kinderboekenweek gevierd wordt, is er heel veel positieve aandacht voor hoe leuk en belangrijk lezen is.’
Zijn er trends of veranderingen te zien in de manier waarop kinderen lezen, en hoe speelt de Kinderboekenweek hierop in?
‘Er wordt steeds vaker op andere manieren van verhalen en boeken genoten, bijvoorbeeld door luisterboeken. Dit jaar bieden we het Kinderboekenweekgeschenk (Lexie van Kevin Hassing) voor het eerst ook als een luisterboek aan. Met een QR-code die in het boek staat krijgen kinderen toegang tot een luisterboek. Deze is verrijkt met muziek en geluiden die verzorgd zijn door Studio Popcorn. De auteur van het Kinderboekenweekgeschenk, Kevin Hassing, is ook stemacteur en sprak het verhaal zelf in. Zo komt het avontuurlijke verhaal over Lexie nog meer tot leven en zo wordt het boek voor nog meer kinderen toegankelijk.’
Zien jullie dat er in de afgelopen jaren meer of minder aandacht voor kinderboeken zijn gekomen?
‘Door de zorgen over de leesvaardigheid, zien we dat er weer meer aandacht komt voor lezen onder kinderen en in het leesonderwijs. Met de verkoop van kinderboeken gaat het ook goed. Zeker in de Kinderboekenweek worden er een stuk meer boeken verkocht.’
Als u één boodschap mocht meegeven aan alle kinderen over lezen, wat zou dat zijn?
‘Ga op zoek naar een boek dat bij jou past! Welke interesses en hobby’s heb je? Wil je veel illustraties in een boek of juist niet? Houd je meer van dikke of van dunne boeken? In de boekhandel of bibliotheek kunnen ze je daar heel goed mee helpen.’
In deze audioreportage van Tijmen Martens is hij aanwezig in boekhandel Tomey bij een voorlees- en signeersessie van Johan Elfner. Hij leest voor uit zijn boekenreeks Het monsterstation.