Met de informatie van de website Studiekeuze123.nl hebben wij een analyse gemaakt van verschillende voltijdstudies aan de Hogeschool Utrecht. Hierbij hebben wij de beoordeling van de onderwijskwaliteit door huidig studenten vergeleken met de beoordeling die alumni geven aan de verschillende opleidingen. Opleidingen van de Hogeschool Utrecht die in Amersfoort worden gegeven, zijn niet meegenomen in ons onderzoek.
Alumni en studenten
In totaal hebben wij 54 opleidingen geanalyseerd. Dit betrof, zoals eerder benoemd, uitsluitend voltijdstudies. Van deze studies hebben wij de volgende cijfers geanalyseerd en vergeleken: studenttevredenheid, in welke mate studenten of oud-studenten, oftewel alumni, de studie opnieuw zouden kiezen en of de studie als een goede basis werd ervaren voor het beroepsleven door studenten of alumni. Al deze cijfers zijn verzameld via de Nationale Studentenenquête, de Nationale Alumni Enquête en het schoolverlatersonderzoek van het hoger onderwijs.
Studenttevredenheid gemiddeld goed
De gemiddelde studenttevredenheid op de Hogeschool Utrecht werd beoordeeld met een 7. Er zijn echter grote verschillen tussen verschillende opleidingen en tussen beoordelingen door studenten en alumni. Onder de 54 geanalyseerde studies vallen 16 lerarenopleidingen, van deze opleidingen bevatten 10 opleidingen genoeg data om te analyseren en beoordelen.
Lerarenopleidingen vergelijken
Lerarenopleidingen zijn enigszins soortgelijk, je wordt tenslotte bij iedere opleiding opgeleid tot docent. Dit was ook het enige soort opleiding waarvan een groter aantal, met een vergelijkbaar opleidingsdoel, bestond. Hierom hebben wij de onderlinge verschillen tussen de beoordelingen van de lerarenopleidingen geanalyseerd en vergeleken. Opvallende uitschieters worden hieronder uitgelicht.
Lerarenopleidingen slecht beoordeeld
Wat opvalt, is dat 75% van de lerarenopleidingen lager scoort dan het gemiddelde op de Hogeschool Utrecht. De laagste studenttevredenheid van alle onderzochte studies is een 5.8 bij de Opleiding Leraar Nederlands, dit is een krappe voldoende. Binnen de lerarenopleidingen scoren Biologie en Gezondheidszorg en Welzijn het best: een 7.6. Alle andere lerarenopleidingen bevinden zich in hun beoordeling tussen deze twee cijfers. Een score waar een leraar niet direct heel trots op wordt.
Rooskleurig beeld
De andere parameters bieden gelukkig een rooskleuriger beeld van de opleiding tot leraar.
Zo scoren alleen de opleidingen tot leraar Engels en Geschiedenis onder het algemene gemiddelde, van de Hogeschool Utrecht, bij de aansluiting op de beroepspraktijk. Dit zijn ook de opleidingen die slecht beoordeeld worden door alumni. Alumni van alle andere lerarenopleidingen lijken echter veel positiever gestemd over hun opleiding dan de huidige studenten. Met name het ‘opnieuw kiezen’ wordt door oud-studenten met een overtuigende ‘ja’ beantwoord. Hier scoren de lerarenopleidingen gemiddeld hoger dan een 8, Engels en Geschiedenis daargelaten.
Uitschieters
Van alle HBO-opleidingen aan de Hogeschool Utrecht wordt de opleiding Mondzorgkunde het best beoordeeld. Deze opleiding krijgt van studenten een overtuigende 8 en van oud-studenten zelfs een 9. De opleiding Journalistiek wordt door alumni het slechtst beoordeeld van alle opleidingen. De opleiding Communicatie en Multimedia Design wordt door studenten het slechtst beoordeeld. Opvallend genoeg vallen beide opleidingen onder dezelfde faculteit.
Een ruime zeven
De Hogeschool Utrecht lijkt gemiddeld een ruime voldoende te scoren. Zowel oud-studenten als de huidige studenten beoordelen het opleidingsinstituut gemiddeld met een 7. Dit is een combinatie van alle vijf parameters en biedt een opbeurend perspectief voor het opleidingsinstituut.
Cijfers zijn slechts cijfers
Toch blijven deze cijfers een zeer abstracte weergave van de werkelijkheid. Het zijn gemiddelden en uitkomsten van een enquête. Hierbij zijn de uitkomsten afhankelijk van een grote groep factoren, dit maakt dat deze enquête en de in deze blog besproken cijfers slechts een ruwe weergave van de werkelijkheid zijn. Om de kwaliteit van de Hogeschool Utrecht en individuele opleidingen te beoordelen, is meer en specifieker onderzoek nodig.
Gijs Bol & Nina van der Werf