Wat vinden studenten van werkplekken bij vervolgopleidingen?

Wat vinden studenten van werkplekken bij vervolgopleidingen?

Studenten vinden het fijn om naast de les hun eigen werkplek beschikbaar te hebben, vooral met groepsprojecten wordt de voorkeur gelegd op afgesloten werkruimten. Over het algemeen zijn mensen heel tevreden over de aangeboden werkruimten en de faciliteiten hierin. Maar ongeveer de helft van de studenten weet niet hoe zij een werkplek bij hun instelling kunnen reserveren. Hoe kan dit?

Als onderzoek hebben we een enquête uitgezet die beantwoord is door 31 studenten op 14 onderwijsinstellingen. Deze zijn verspreid over verschillende leerjaren waarvan de meeste uit leerjaar 3 komen. Hierdoor kunnen de meeste respondenten wel gezien worden als ‘ervaren’ studenten op hun instelling. Dus hebben deze allemaal wel eens gebruik gemaakt van een aparte werkruimte. Bij de studenten wordt er een hevige voorkeur gelegd op gesloten werkruimten, 65% van de respondenten gaf aan dat als ze individueel werken ze liever in een gesloten ruimte werken. Bij werkgroepen is dit anders, dan stijgt het percentage naar 84% met een voorkeur naar een gesloten ruimte. 87% van de studenten geeft hier wekelijks gebruik van te maken. Hieruit valt te concluderen dat er dus veel animo is voor de beschikbaarheid van gesloten werkruimten.

Wat opvalt is dat 42% van de studenten dus niet weet hoe ze deze ruimte kunnen reserveren. Deze geven wel aan dat dit mogelijk is dat de manier hoe het kan niet bekend is. Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Zou het een gebrek zijn aan voorlichting of zouden studenten zich hier beter in moeten verdiepen? Of is de link tussen het reserveren van een ruimte en hoe dit moet nog moeilijk te vinden voor studenten. Kortom zijn de voorzieningen van de werkruimtes voldoende in de instellingen, alleen is er gebrek aan communicatie hoe deze gereserveerd kunnen worden.

Over de auteur