Een app waarop je filmpjes maakt met een bepaald muziekje of geluidje eronder. Dat is hoe TikTok (vroeger beter bekend als Musical.ly) ooit is begonnen. Vandaag de dag is TikTok niet meer weg te denken uit het Nederlandse medialandschap. Maar wat maakt het dat deze app zo populair is?
Wat TikTok onderscheidend maakt is de toegankelijkheid. Het is voor iedereen makkelijk om een video te maken en meteen te bewerken, omdat het korte en simpele filmpjes zijn. In tegenstelling tot bijvoorbeeld youtube kijken de video’s op TikTok ook veel sneller weg en blijven jongeren geboeid aan de app.
Daarnaast is de interactie op TikTok belangrijk. Iedereen kan op elkaar reageren door middel van likes, comments of een duet.
In 2022 was TikTok het snelst groeiende social-media platform in gebruikers. Frankwatching vertelt dat uit het Nationale social media onderzoek is gebleken dat TikTok een algemene groei heeft doorgemaakt van maar liefst 75%, ten opzichte van het jaar hiervoor. De groei is met name zichtbaar bij de twintigers. In de categorie 20 t/m 24 jaar zijn de meeste gebruikers te vinden, namelijk 695.000. Dit is 335.000 meer dan in 2021.
Bij de stijgingen om het dagelijks gebruik van social media staat TikTok ook ver aan kop, met een stijging van 91%. Facebook en Whatsapp zijn nu juist een aantal dagelijkse gebruikers verloren.
Hoe het er nu naar uitziet zal TikTok de komende jaren nog altijd een groei doormaken. Wie weet is TikTok dan wel het nieuwe Instagram of Facebook.