Om als partij een stem te hebben in de maatschappij is het altijd al belangrijk geweest om kiezers achter je te hebben staan. Vroeger kozen veel kiezers nog voor standpunten en partijen gericht op het geloof, maar sinds het ontstaan van de multimedia kanalen zoals de radio, televisie en later het internet zijn deze normen en waarden veranderd. Vanaf dit moment is het adverteren door partijen om kiezers te winnen met mooie beloftes niet meer weg te denken.
In de laatste twee decennia heeft Facebook een flinke groei gemaakt en is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Het wordt al jaren door grote organisaties ingezet om veel van hun “volgers” in bulk te bereiken. Ook de politieke sector heeft zijn noemenswaardig aandeel op het sociale media kanaal. We vroegen ons af hoe deze activiteit op Facebook zich weerspiegelde tijdens de verkiezingen van afgelopen jaar.
Voorafgaand aan de verkiezingen van 17 maart heeft Statista van september 2020 tot maart 2021 bijgehouden hoeveel Facebookberichten iedere partij heeft geplaatst. Zoals te zien is in de grafiek is Forum van Democratie erg actief op Facebook. Maar als je dit gaat vergelijken met het aantal zetels is dit niet extreem hoog. Daarnaast heeft D66 een lage activiteit op Facebook en weer aanzienlijk meer stemmen gekregen tijdens de verkiezingen.
Hoe kan dat nu? Forum van Democratie richt zich veel op jonge en nieuwe kiezers. 20% van de Facebookgebruikers is 18 tot 24 jaar maar wat blijkt nu uit een enquête; deze kiezers zitten niet op Facebook om politieke partijen te volgen en meer voor hun vermaak. Daarnaast blijkt dat de kiezer Facebook vrijwel niet inzet om een politieke keuze te maken.