In de hedendaagse digitale wereld maken politieke partijen steeds vaker gebruik van online platforms om hun boodschap over te brengen. We hebben in kaart gebracht hoeveel partijen hebben uitgegeven aan advertenties sinds de val van Kabinet Rutte IV op 7 juli. Deze data wordt door Meta openbaar gemaakt. We kijken hier naar advertenties van de landelijke partijen, en laten de advertenties van hun gemeenteraadspartijen even buiten beschouwing.
De grote verliezer uit de peilingen, het CDA, die van 15 zetels in de Tweede Kamer naar 4 zetels in de peilingen van IPSOS gaat, spendeert verreweg het meeste geld aan advertenties op o.a. Facebook en Instagram. Ook SP, die in de peilingen van 9 naar 5 zetels gaat, lijkt advertentiegeld tegen hun zetelverlies aan te smijten. Op de 3e plek staat de partij van de arbeid (PvdA), die inmiddels gefuseerd is met GroenLinks (GL). Zij gaan in de peilingen van een gecombineerde 10-11 zetels naar 20 zetels. Wellicht dat zij hun zetelwinst nog proberen uit te breiden met advertenties.
Nieuw Sociaal Contract (NSC), de nieuwe partij van Pieter Omtzigt, valt op. Zij hebben nog geen euro uitgegeven aan advertenties op Meta’s platforms. Dit zou het resultaat kunnen zijn van onvoeldoende opgebouwde infrastructuur in zijn partij. Waar de meeste partijen al jaren actief zijn en hun strategieën hebben kunnen uitdiepen, staat de NSC nog in zijn kinderschoenen. Het lijkt echter niet uit te maken; de NSC staat volgens IPSOS op een tweede plek qua zetels in de peilingen, met 26 zetels net achter de VVD.
Het lijkt erop dat adverteren een strategische keuze is die vooral door zetelverliezende partijen wordt toegepast, en dat een partij ook prima succesvol kan zijn zonder advertenties op Facebook of Instagram.